Αναπτυξιακά Ορόσημα Σίτισης (0-3 ετών)
Ήδη από τις τελευταίες εβδομάδες της κύησης, το βρέφος έχει αναπτύξει κάποια βασικά αντανακλαστικά που θα το βοηθήσουν στη σίτισή του, όπως το αντανακλαστικό κατάποσης, της γλώσσας, του δαγκώματος κ.ά.
Είναι σε θέση να πιπιλάει αυτόματα και να ξεχωρίζει διαφορετικές γλυκιές γεύσεις (μιας και το μητρικό γάλα έχει γλυκιά γεύση). Ας δούμε παρακάτω, κάποια βασικά αναπτυξιακά ορόσημα από τη γέννηση έως και τα 3 έτη:
2 εβδομάδων:
- Τα νεογνά αρχίζουν να ξεχωρίζουν πικρές γεύσεις και τις απορρίπτουν.
2 μηνών:
- Τα μωρά αρχίζουν να απορρίπτουν τις ξινές γεύσεις.
2.5 – 3.5 μηνών:
- Κρατούν σταθερό το κεφάλι τους για λίγη ώρα.
- Σταδιακά αρχίζουν να πιπιλάνε εκούσια αντί να βασίζονται μόνο στο αντίστοιχο αντανακλαστικό.
- Εντοπίζουν διαφορές στις γεύσεις.
4 – 6 μηνών:
- Φέρνουν το χέρι ή άλλα αντικείμενα το στόμα τους.
- Τεντώνονται προς το μπουκάλι ή το κουτάλι όταν πεινάνε.
- Ανοίγουν το στόμα όταν έρχεται κοντά τους ή αγγίζει τα χείλη τους το κουτάλι.
- Χρησιμοποιούν τη γλώσσα για να μετακινήσουν αλεσμένη τροφή στο πίσω μέρος του στόματος και να καταπιούν.
- Αρχίζουν να δείχνουν προτίμηση σε αλμυρές γεύσεις.
6 – 7 μηνών:
- Υπάρχει επαρκής έλεγχος του κορμού για να παραμείνουν καθιστά για περισσότερο από 3-5 δευτερόλεπτα.
- Κρατούν σταθερό το κεφάλι σε καθιστή θέση.
- Μεταφέρουν παιχνίδια και φαγητό από το ένα χέρι στο άλλο.
- Κρατούν το μπουκάλι και με τα δύο χέρια τους.
7 – 8 μηνών:
- Ξεκινούν να κλείνουν καλά τα χείλη όταν τρώνε.
- Μεταφέρουν την τροφή με τη γλώσσα από το πλάι στο κέντρο του στόματος.
- Αναδύονται οι διαγώνιες κινήσεις της γλώσσας.
8 – 10 μηνών:
- Ξεκινούν οι στροφές κορμού και μετατοπίσεις βάρους.
- Χρησιμοποιούν τα δάκτυλα για να φέρουν το φαγητό προς το μέρος τους.
- Βάζουν τα δάκτυλα στο στόμα για να μετακινήσουν το φαγητό και τα κρατούν μέσα στο στόμα.
- Εισαγωγή σε πόση από ποτήρι (με καλαμάκι, ανοιχτή κούπα, κ.ά.).
- Μπορούν σταδιακά να περάσουν σε διαφορετικές υφές (όχι πλήρως αλεσμένα, πατημένα με πιρούνι).
- Μπορούν να μασήσουν μαλακές τροφές
10 – 12 μηνών:
- Κάθονται ανεξάρτητα σε διάφορες θέσεις.
- Πατούν το φαγητό με τον δείκτη τους.
- Αυτό-σιτίζονται με τα δάκτυλα.
- Αναδύεται η δακτυλική λαβή.
- Γλύφουν το φαγητό από τα χείλη τους.
- Πιο ελεγχόμενο δάγκωμα, ανεξάρτητα από άλλες κινήσεις στο σώμα.
- Πλήρης μεταφορά των τροφών μέσα στο στόμα, από τη μία μεριά στην άλλη, χωρίς δυσκολία.
12 – 14 μηνών:
- Ξεκινάει η σίτιση μαζί με τον γονέα, ο γονέας συνήθως δίνει λίγες κουταλιές στο παιδί αλλά και το παιδί παίρνει μόνο του.
- Πιάνουν το κουτάλι με όλο τους το χέρι.
- Κρατούν και γυρίζουν το μπουκάλι τους.
- Κρατούν με τα δύο χέρια το ποτήρι τους.
- Μασούν και καταπίνουν σκληρότερες τροφές χωρίς να πνίγονται.
- Μασούν τροφές που παράγουν χυμό.
14 – 16 μηνών:
- Τρώνε ικανοποιητικά με τα δάκτυλα.
- Προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία σίτισης (κουτάλι).
- Χρησιμοποιούν τη γλώσσα για να μαζέψουν κομμάτια φαγητού στο στόμα.
- Μασούν μεγαλύτερα κομμάτια από μαλακές τροφές.
18 – 24 μηνών:
- Μπορούν πλέον να σηκώσουν, βουτήξουν και να φέρουν φαγητά στο στόμα.
- Χρησιμοποιούν περισσότερο το κουτάλι (όχι απόλυτα λειτουργικά πριν τα 2 έτη).
- Γεμίζουν πουρέ με κουτάλι και το φέρνουν στο στόμα.
- Βελτιώνεται η ταχύτητα και η δύναμη μάσησης.
- Χειρίζονται καταλληλότερα σκληρές τροφές.
24 – 36 μηνών:
- Χρησιμοποιούν τα δάκτυλα για να γεμίσουν το κουτάλι τους.
- Αρχίζουν να χρησιμοποιούν πιρούνι.
- Πίνουν από ανοιχτό ποτήρι χωρίς να λερώνονται.
- Κρατούν το ποτήρι με το ένα χέρι.
- Μασούν με τα χείλη κλειστά.
Επιμέλεια κειμένου: Σταυρούλα Δρογκάρη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια.
> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το SOS Approach to Feeding Program, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.
Το Psychomotor Athens, στα Βριλήσσια, διαθέτει τρεις πλήρως εξοπλισμένες αίθουσες με διαφορετικών ειδών κούνιες, αιώρες, τραμπολίνο, τοίχο αναρρίχησης, μονόζυγο, μπάλες, στρώματα και άλλα κατάλληλα όργανα και παιχνίδια που προωθούν την ψυχοκινητική εξέλιξη των παιδιών.
Το εξειδικευμένο προσωπικό μας αξιολογεί και σχεδιάζει κατάλληλα προγράμματα σίτισης για παιδιά με τις παραπάνω δυσκολίες.