Επιστροφή στα θρανία
Ο Σεπτέμβριος είναι κατεξοχήν μήνας επιστροφής στα θρανία για παιδιά αλλά και τους γονείς. Τα παιδιά καλούνται να αφήσουν πίσω τους την ξεγνοιασιά του καλοκαιριού και να προσαρμοστούν στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του σχολικού πλαισίου.
Επιστρέφοντας στο σχολείο τα παιδιά μπορεί αν βιώσουν ανάμεικτα συναισθήματα, όπως άγχος, αγωνία, στεναχώρια αλλά και ανυπομονησία μιας και θα δουν τους συμμαθητές τους αλλά και περιέργεια για πιθανές αλλαγές στον εκπαιδευτικό, στις αίθουσες κλπ. Η προσαρμογή ενός παιδιού εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Σημαντικό ρόλο παίζει η προσωπικότητα του παιδιού, προηγούμενες εμπειρίες σε σχολικό πλαίσιο, η προετοιμασία που έχει προηγηθεί από την οικογένεια αλλά και τη σχολική βαθμίδα στην οποία θα φοιτήσει το παιδί.
Αλλαγές στην σχολική βαθμίδα μπορεί να δημιουργήσουν συναισθήματα άγχους στα παιδιά. Η φοίτηση στην Α΄ Δημοτικού δημιουργεί ανασφάλεια καθώς το παιδί δεν γνωρίζει πως λειτουργεί το νέο σύστημα και πως θα μπορέσει να προσαρμοστεί σε αυτό. Παρόμοια συναισθήματα βιώνουν και τα παιδιά που ξεκινούν το γυμνάσιο ή το λύκειο. Αντίστοιχα οι έφηβοι στην τελευταία τάξη του λυκείου αντιμετωπίζουν άγχος καθώς ανησυχούν για την επαγγελματική τους αποκατάσταση, που εξαρτάται από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Καταλυτικό ρόλο παίζουν στην προετοιμασία του παιδιού οι γονείς. Η προετοιμασία που πρέπει να παρέχεται εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού και να γίνεται όσο πιο έγκαιρα γίνεται.
Σε μικρές ηλικίες οι γονείς καλό θα ήταν:
- Λίγες ημέρες πριν την επιστροφή στα θρανία, να δημιουργήσουν ένα καθημερινό πρόγραμμα, το οποίο θα έχει ισχύ και στην διάρκεια της νέας σχολικής χρονιάς.
- Να συζητήσουν με το παιδί και να δώσουν έμφαση στα θετικά που αποφέρει η επιστροφή στα σχολεία, όπως η συνάντηση με τους συμμαθητές, οι νέες δραστηριότητες που θα υπάρχουν στο ημερήσιο πρόγραμμα και απολαμβάνει το παιδί κ.α.
- Κατά τις πρώτες μέρες της επιστροφής στο σχολείο να συζητούν με λεπτομέρειες τα νέα του σχολείου, τις εντυπώσεις του παιδιού και τους προβληματισμούς του.
- Να αφιερώσουν χρόνο ώστε να ξεφυλλίσουν με το παιδί τα νέα σχολικά βιβλία, δείχνοντας ενθουσιασμό και απαντώντας σε ερωτήματα και απορίες του παιδιού.
Σε μεγαλύτερες ηλικίες οι γονείς καλό θα ήταν:
- Να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση και την αυτοεικόνα του εφήβου.
- Να δείξουν εμπιστοσύνη στις ικανότητες και στις δυνατότητες του παιδιού τους.
- Να μετριάσουν τις απαιτήσεις τους για την σχολική επίδοση του εφήβου.
- Να δείξουν αποδοχή και να σεβαστούν τις επιλογές του εφήβου αναφορικά με τις επαγγελματικές του επιλογές, ακόμη και αν δεν τους βρίσκουν σύμφωνους. Ο ουσιαστικός διάλογος μπορεί να γεφυρώσει την απόσταση που τους χωρίζει και να έχει θετικά αποτελέσματα για τον έφηβο.
Καλή σχολική χρονιά λοιπόν σε παιδιά και γονείς!
Γράφει η Παναγιώτα Μακρή
Ψυχολόγος, MSc in Child Development
> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.
Στο Εργαστήρι Ψυχοκινητικής, στα Βριλήσσια, πραγματοποιείται πλήρης αξιολόγηση των δυσκολιών του κάθε παιδιού και κατόπιν δομείται εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης προσαρμοσμένο στις δυσκολίες και τις δυνατότητες του.