Μουσικοθεραπεία
Η μουσική αποτελεί βασικό τρόπο επικοινωνίας και έκφρασης των παιδιών και για αυτό το λόγο χρησιμοποιείται ως θεραπεία ώστε να βοηθήσει σωματικά, ψυχικά και πνευματικά στην αναπτυξή τους. Έρευνες υποστηρίζουν ότι υπάρχει σύνδεση μεταξύ λόγου και τραγουδιού καθώς και ρυθμού και κίνησης.
Κατά τη συνεδρία Μουσικοθεραπείας, τα παιδιά συμμετέχουν σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν τράγουδια σχεδιασμένα για κάποιο θεραπευτικό στόχο. Για παράδειγμα, με το τραγούδι «Μες τη ζούγκλα» τα παιδιά τραγουδούν και εκφράζουν ενέργειες των ζώων της ζούγκλας όπως «Ο ελέφαντας πίνει νερό με τη προβοσκίδα του».
Επιπλέον σύνδεση εντοπίζεται και ανάμεσα στη μνημονική ικανότητα που αναπτύσει ένα τραγούδι και έχει ως αποτέλασμα την περαιτέρω εκπαιδευτική γνώση. Δηλαδή, η πρακτική της Μουσικοθεραπείας σε παιδιά έχει δείξει ότι είναι εύκολο να θυμηθούν τραγούδια, ειδικά όταν αυτά επαναλαμβάνονται σε εβδομαδιαία βάση. Σε αυτό βοηθά και η δομή των τραγουδιών που διευκολύνει την συντήρηση πληροφοριών. Ένα κλασικό παράδειγμα είναι η απομνημώνευση του αλφάβητου με το διάσημο μουσικό σκοπό.
Τέλος, η μουσική παρέχει μια «ρυθμική οργάνωση», η οποία μπορεί να γενικευτεί και σε άλλα κοινωνικά πλαίσια, όπως το σχολείο και το σπίτι, μιας και ο ρυθμός είναι απαραίτητο στοιχείο για την κίνηση και τη ζωή. Κατά τη συνεδρία, τα παιδιά μαθαίνουν να ανταποκρίνονται κινητικά στο ρυθμό χτυπώντας παλαμάκια ή χρησιμοποιώντας όργανα και το σώμα τους. Σε δεύτερη φάση, αντιλαμβάνονται και ανταποκρίνονται στα στοιχεία της μουσικής, όπως η ησυχία και η φασαρία, η επιβράδυνση και η επιτάχυνση.
Γιατί μουσική;
Η μουσική είναι ένα μέσο που εξασφαλίζει ένα μη αποδοκιμαστικό μαθησιακό περιβάλλον, που ευνοεί την ανάπτυξη και τη διευκόλυνση της γνώσης. Τα παιδιά μπορούν να επωφεληθούν με διάφορες διασκεδαστικές δραστηριότητες χρησιμοποιώντας κρούστα, το σώμα τους και τη φωνή τους, που όμως αποσκοπούν και στην ανάπτυξη της προσωπικότητας τους.
Το τελευταίο επιτυγχάνεται διότι η μουσική ωθεί την εξωτερίκευση των συναισθημάτων. Μέσα από ένα γρήγορο και δυνατό τραγούδι μπορεί το παιδί να νιώσει ενέργεια, χαρά και να εξωτερικεύσει τον θυμό του ή την υπερένταση. Παράλληλα, ένα αργό και χαλαρωτικό τραγουύδι μπορεί να ηρεμήσει το παιδί και να το προετοιμάσει για ύπνο ή θεραπεία ή ακόμα και να μετριάσει την υπερκινητικότητα του. Ακόμα, η μουσική παρέχει ένα περιβάλλον που καλλιεργεί τις αισθήσεις (αφή, ακοή και όψη) και λειτουργεί ως ένα ελκυστικό μέσο για να τραβήξει την προσοχή του παιδιού. Τέλος, η μουσική μπορεί να «δώσει φωνή» σε όποιον δυσκολεύεται στην ομιλία και να του επιτρέψει να επικοινωνήσει και να εκφραστεί μη λεκτικά, χρησιμοποιώντας τύμπανα, ξυλόφωνα, φλογέρες και άλλα μουσικά όργανα.
Ένα παιδί επωφελείται από τη Μουσικοθεραπεία, όταν παρουσιάζει δυσκολίες στους παρακάτω τομείς:
- Διατήρηση της προσοχής
- Διατήρηση αυτοελέγχου
- Γνωσιακές και λειτουργικές δεξιότητες
- Συμπεριφορά
- Έκφραση των αναγκών και των συναισθημάτων
- Δεξιότητες οπτικοακουστικού συντονισμού
- Δεξιότητες αδρής και λεπτής κίνησης
- Λεκτικές δεξιότητες
- Αισθητηριακές και κινητικές δεξιότητες
Γράφει η Μαρίζα Νειάδα
Μουσικοθεραπεύτρια, MT-BC, NMT
– Οι συνεδρίες μουσικοθεραπείας πραγματοποιούνται σε αίθουσα με εξειδικευμένο εξοπλισμό και διαρκούν 45 λεπτά.
– Οι συνεδρίες μουσικοθεραπείας είναι ατομικές, δυαδικές ή/και ομαδικές (αποτελούμενες από 1 παιδί που έχει το αίτημα και 1-2 εθελοντές ή ομάδα παιδιών ίδιας ηλικίας και λειτουργικότητας).
> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη Μουσικοθεραπεία, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.
Στο Εργαστήρι Ψυχοκινητικής, στα Βριλήσσια, πραγματοποιείται πλήρης αξιολόγηση των δυσκολιών του κάθε παιδιού και κατόπιν δομείται εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης προσαρμοσμένο στις δυσκολίες και τις δυνατότητες του.
>>> Περιοχές εξυπηρέτησης: Αγία Παρασκευή, Βριλήσσια, Γέρακας, Γλυκά Νερά, Μαρούσι, Μελίσσια, Παλλήνη, Πεντέλη, Χαλάνδρι.
.