Προς θεραπευτές κι επαγγελματίες που ασχολούνται με την αξιολόγηση παιδιών
Προς θεραπευτές κι επαγγελματίες που ασχολούνται με την αξιολόγηση και παρέμβαση παιδιών που αντιμετωπίζουν κινητικές δυσκολίες
Λαμβάνοντας υπόψη την περιορισμένη χρήση εργαλείων κινητικής αξιολόγησης των παιδιών στην Ελλάδα, με στόχο την ανίχνευση, την αξιολόγηση και τη δημιουργία συστηματικών πλάνων παρέμβασης, σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, η Ελληνική Εταιρία Ψυχοκινητικής, ανέλαβε την πρωτοβουλία να επιμορφώσει Έλληνες επαγγελματίες που ασχολούνται με την κινητική αξιολόγηση των παιδιών. Οι εν λόγω επαγγελματίες μπορεί να είναι Aναπτυξιολόγοι παιδίατροι, φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχοκινητικοί θεραπευτές, καθηγητές προσαρμοσμένης κινητικής αγωγής και όσοι ασχολούνται με την επιστήμη της ανθρώπινης κίνησης. Για τον σκοπό αυτό καλούμε Έλληνες και ξένους εισηγητές, καθηγητές Πανεπιστημίων με σημαντικό ερευνητικό έργο ή και αντίστοιχη κλινική εμπειρία στην κινητική ανάπτυξη και αξιολόγηση παιδιών.
Στο σεμινάριο εκπαίδευσης που διοργανώνουμε στις 25 και 26 Ιανουαρίου 2020 ζητήσαμε από την Δρ. Tine van Damme (Katholieke Universiteit Leuven, Βέλγιο) να μας μιλήσει για τα σημαντικότερα σημεία που πρέπει να γνωρίζει ένας επαγγελματίας πάνω στην κινητική αξιολόγηση μικρών παιδιών ώστε να μπορεί να κρίνει πώς θα δομήσει μία κινητική αξιολόγηση σε επίπεδο ποιοτικών παρατηρήσεων αλλά και ποιο τεστ είναι το καταλληλότερο για την κάθε περίπτωση. Ποιες πληροφορίες είναι σημαντικό να συλλέξει ο εξεταστής σχετικά με το παιδί αλλά και το περιβάλλον του; Ποιες είναι οι προκλήσεις όταν αξιολογούμε μικρά παιδιά και ποια είναι τα πιο σημαντικά σημεία στα οποία θα εστιάσουμε ώστε να διασφαλίσουμε την ποιότητα των δεδομένων μας; Επιπρόσθετα θα απαντηθούν ερωτήματα όπως για ποιους λόγους κάνουμε μία αξιολόγηση; Πώς θα γίνει η δουλειά μας από εμπειρική πιο συστηματική; Ποια μέθοδο θα χρησιμοποιήσουμε για να διαλέξουμε τον τρόπο μέτρησης της κινητικής ανάπτυξης των παιδιών; Πώς ερμηνεύουμε τα αποτελέσματα μιας μέτρησης; Πώς τα χρησιμοποιούμε για να σχεδιάσουμε μία συστηματική παρέμβαση, την οποία μπορούμε με επιστημονικό τρόπο να επαναξιολογήσουμε; Πώς γνωρίζουμε ότι η παρέμβασή μας έχει επιφέρει μία σημαντική αλλαγή στη λειτουργικότητα του παιδιού και πώς καταλαβαίνουμε ότι η αλλαγή επετεύχθη από την παρέμβαση και όχι λόγω φυσιολογικής ωρίμανσης του παιδιού; Για ποιο λόγο αποτυγχάνει ένα παιδί σε μία κινητική δραστηριότητα; Η αποτυχία έγκειται μόνο σε κινητικές δυσκολίες ή και σε άλλους παράγοντες; Τι είναι οι ψυχομετρικές ιδιότητες (αξιοπιστία, εγκυρότητα) και γιατί είναι σημαντικές; Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα των τεστ που βασίζονται σε νόρμες και ποια, αυτά που βασίζονται σε κριτήρια;
Επίσης θα γίνει σύντομη περιγραφή των πιο γνωστών και αναγνωρισμένων εργαλείων κινητικής αξιολόγησης μικρών παιδιών (Bayley-3, TGMD-3 κλπ.) καθώς επίσης και αναλυτική περιγραφή κι εκπαίδευση στο PDMS-2.
Στο τελευταίο μέρος του σεμιναρίου θα γίνει αναφορά στο πώς οι κινητικές δυσκολίες επηρεάζουν την υγεία των παιδιών με βάση το ICF-CY και επίσης θα μιλήσουμε για τις διαφορετικές παρεμβάσεις (bottom- up, top- down) που υπάρχουν αναφορικά με αυτές τις δυσκολίες. Επιπλέον θα γίνει περιγραφή του αναλυτικού προγράμματος κινητικών δραστηριοτήτων που εμπεριέχεται στο PDMS-2.
Παρόλο που τα περισσότερα εργαλεία κινητικής αξιολόγησης δεν έχουν σταθμιστεί σε ελληνικό πληθυσμό, με αυτές τις επιμορφώσεις ευελπιστούμε να δημιουργήσουμε μία επιστημονική κουλτούρα προσέγγισης των κινητικών δυσκολιών των παιδιών και οι Έλληνες επαγγελματίες να δύνανται να κατανοήσουν και να χρησιμοποιήσουν ένα εγχειρίδιο (manual) κινητικής αξιολόγησης, το οποίο δυστυχώς αυτή τη στιγμή, στο μεγαλύτερο ποσοστό των επαγγελματιών, δεν είναι εφικτό. Η γνώση αυτή αποκτιέται συνήθως σε μεταπτυχιακές σπουδές ή στο πλαίσιο της πρακτικής των σχετικών ειδικοτήτων (π.χ. νοσοκομεία ή κέντρα διάγνωσης και αποκατάστασης), ωστόσο στην Ελλάδα σε αυτόν τον τομέα υπάρχει τεράστιο έλλειμα.
Τέλος, παρά το γεγονός ότι δεν απαιτείται συγκεκριμένη εκπαίδευση για να αγοράσει και να χρησιμοποιήσει κάποιος τα περισσότερα εργαλεία κινητικής αξιολόγησης, είναι αναγκαίο να μάθει ο επαγγελματίας πώς να χρησιμοποιεί το υλικό και τις οδηγίες που περιλαμβάνονται σε κάθε τεστ και πώς να ερμηνεύει τα αποτελέσματα. Οι παραπάνω πληροφορίες δεν περιλαμβάνονται αναλυτικά σε κανένα εγχειρίδιο, διότι είναι αποτέλεσμα εμπειρίας κλινικής ή ερευνητικής.
Πιστεύουμε πως όλοι μαζί μπορούμε να βελτιώσουμε την ποιότητα των αξιολογήσεων των παιδιών με κινητικές δυσκολίες και να μετράμε την πρόοδό τους ουσιαστικά και συστηματικά. Ελπίζουμε ότι αυτές οι πρωτοβουλίες θα κινητοποιήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό επαγγελματιών και στο άμεσο μέλλον θα δραστηριοποιηθούν οι αρμόδιοι φορείς για τη στάθμιση αυτών των τόσο χρήσιμων εργαλείων.
Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας.
Ελληνική Εταιρεία Ψυχοκινητικής