Κατανοώντας τα εργαλεία μέτρησης της κινητικής ανάπτυξης: the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, second edition (ΒΟΤ-2™)
Όταν τα παιδιά μεγαλώνουν και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί πια το Peabody Developmental Motor Scale (PDMS-2) ή το Alberta Infant Motor Scale (AIMS), μία σταθμισμένη επιλογή που έχουν οι φυσικοθεραπευτές είναι το Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-δεύτερη έκδοση (ΒΟΤ-2™). Το ΒΟΤ-2™ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση ποικίλλων λεπτών και αδρών κινητικών δεξιοτήτων των παιδιών, εφήβων και νεαρών ενηλίκων ηλικίας 4-21 ετών. Αυτό το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί, επίσης, από εργοθεραπευτές, ψυχολόγους, γυμναστές και εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, καθώς και για διαγνωστικούς λόγους.
Το ΒΟΤ-2™ περιλαμβάνει ένα σύνολο 8 tests τα οποία εξετάζουν τόσο τη λεπτή όσο και την αδρή κινητική λειτουργία. Όταν συγκεκριμένα tests συνδυάζονται, μπορούν να δώσουν πληροφορίες αναφορικά με τον έλεγχο της λεπτής κίνησης, τον συντονισμό του σώματος ή τη δύναμη και την ευκινησία. Η χορήγηση και των 8 tests δίνει την ευκαιρία στον θεραπευτή να λάβει ένα συνολικό σκορ το οποίο αντικατοπτρίζει τη συνολική επίδοση του παιδιού στη λεπτή και αδρή κινητική λειτουργία.
Παρακάτω δίνεται η περιγραφή των πιο συχνών tests που γίνονται κατά τη διάρκεια χορήγησης του ΒΟΤ-2™ από φυσιοθεραπευτές:
Αμφίπλευρος συντονισμός: αυτός ο τομέας εξετάζει τον έλεγχο του παιδιού σε δραστηριότητες που απαιτούν κίνηση και των δύο πλευρών του σώματος. Οι δραστηριότητες σε αυτόν τον τομέα βάζουν το παιδί να κουνάει τα χέρια και τα πόδια της ίδιας ή της αντίθετης μεριάς του σώματος μαζί, στη σειρά ή αντίθετα.
Ισορροπία: το test της ισορροπίας αξιολογεί τη σταθερή και κινούμενη ισορροπία του παιδιού. Οι δραστηριότητες περιλαμβάνουν μία ποικιλία προκλήσεων στα συστήματα ισορροπίας, όπως ισορροπία στο ένα πόδι, σε δοκό ισορροπίας ή με τα μάτια κλειστά.
Ταχύτητα τρεξίματος και ευκινησία: αυτό ο τομέας αξιολογεί τη μέγιστη ταχύτητα τρεξίματος του παιδιού, το τρέξιμο και την αλλαγή κατεύθυνσης καθώς και το στατικό και δυναμικό αναπήδημα και τις δεξιότητες άλματος.
Συντονισμός άνω άκρου: αυτό το test αξιολογεί την ικανότητα του παιδιού να συντονίσει τις κινήσεις του άνω άκρου με την οπτική παρακολούθηση της δραστηριότητας. Από το παιδί απαιτείται να εμφανίσει δεξιότητες όπως το πιάσιμο και το πέταγμα της μπάλας του τένις, τη ντρίμπλα με ένα ή και με τα δύο χέρια.
Δύναμη: στον τομέα της δύναμης, το παιδί πρέπει να εκτελέσει δραστηριότητες που σχεδιάστηκαν για να αξιολογήσουν τη δύναμη του κορμού, των χεριών και των ποδιών. Η δύναμη αξιολογείται σε στατικές θέσεις αλλά και σε δυναμικές κινήσεις.
Βασισμένος στις ανησυχίες της οικογένειας για το παιδί, ο θεραπευτής μπορεί να αξιολογήσει το παιδί χρησιμοποιώντας λίγα ή όλα τα tests του ΒΟΤ-2™. Η απόδοση του παιδιού στο ΒΟΤ-2™ θα επιτρέψει στον θεραπευτή να εξακριβώσει τις δυνατότητες του παιδιού αλλά και τους τομείς που χρειάζονται ενίσχυση αναφορικά με την ανάπτυξη της αδρής κινητικής λειτουργίας του παιδιού, ενώ μπορεί να καθοδηγήσει και την παρέμβαση. Επειδή το ΒΟΤ-2™ έχει σταθμισμένα στοιχεία τόσο με βάση την ηλικία αλλά και με το φύλο, αυτό το εργαλείο μπορεί να βοηθήσει τους θεραπευτές να εξακριβώσουν ποια είναι η απόδοση του παιδιού σε σχέση με τους συνομηλίκους του. Το ΒΟΤ-2™ μπορεί να επαναχορηγηθεί ανά περιόδους έτσι ώστε να παρακολουθείται η εξέλιξη του παιδιού στη λειτουργία των αδρών κινητικών δεξιοτήτων.
Επιμέλεια κειμένου: Psychomotor Team
> Διαβάστε περισσότερα για το σεμινάριο εκπαίδευσης στη δέσμη αξιολόγησης ΒΟΤ-2™ εδώ: seminaria/ekpaidefsi-sto-bot-2-athina/
> Διαβάστε την ανακοίνωση “Προς θεραπευτές κι επαγγελματίες που ασχολούνται με την αξιολόγηση και παρέμβαση παιδιών που αντιμετωπίζουν κινητικές δυσκολίες” εδώ: psychomotor-athens.gr/pros-therapeftes