Το Occupational Performance Coaching ως ο απόλυτος διευκολυντής του έργου
Εδώ και χρόνια έχει αποδειχθεί η σημασία της εμπλοκής των γονέων στη θεραπεία των παιδιών τους. Η γνώση αυτή, λοιπόν, σε συνδυασμό με την αλλαγή της Εργοθεραπείας προς πιο εργοκεντρικές, top-down προσεγγίσεις, οδήγησαν στη δημιουργία του Occupational Performance Coaching (Καθοδήγηση στην Εκτέλεση Έργου) – OPC.
Το ΟPC είναι μία παρέμβαση με σκοπό την εκπαίδευση των γονέων/φροντιστών έτσι ώστε να επιτύχουν εργοκεντρικούς στόχους τόσο για τους ίδιους όσο και για τα παιδιά τους. Στο OPC, ο θεραπευτής καθοδηγεί τους γονείς στο να αναπτύξουν στρατηγικές για να επιτύχουν τους στόχους τους.
To OPC επικεντρώνεται κυρίως στην διευκόλυνση της συμμετοχής των γονέων και των παιδιών στα έργα στο σπίτι και την κοινότητα. O θεραπευτής χρησιμοποιεί συγκεκριμένες τεχνικές, ερωτήσεις και αναστοχασμό για να προωθήσει την «καθοδηγούμενη ανακάλυψη» του γονέα.
Το OPC διευκολύνει τη βελτίωση στα έργα, βοηθώντας τους γονείς να αναγνωρίσουν και να αλλάξουν τα εμπόδια που περιορίζουν τη συμμετοχή τους στα έργα.
Μέσω του OPC, ο θεραπευτής καθοδηγεί τον φροντιστή στο να βρει προσαρμογές για το σπίτι ή την κοινότητα (π.χ. αλλαγή ρουτίνας ύπνου, στάση σώματος κατά τη μελέτη) έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία καταλληλότερη σχέση μεταξύ του ατόμου, του περιβάλλοντος και του έργου… κάτι που θα οδηγήσει τελικά και στη βελτιωμένη εκτέλεση έργου.
Σε ποιους απευθύνεται το OPC;
- Μπορεί να εφαρμοστεί όταν ο γονέας/φροντιστής έχει κίνητρο για να βελτιωθεί η δική του εκτέλεση έργου και του παιδιού του σε καθημερινές δράσεις, ρουτίνες και ρόλους.
- Είναι αποτελεσματικό όταν η επίδοση του παιδιού εξαρτάται από το περιβάλλον στο οποίο το έργο λαμβάνει χώρα.
- Είναι κατάλληλο για παιδιά με ήπιες έως και σοβαρές δυσκολίες στη συμμετοχή στα έργα.
Ποια η διαφορά παραδοσιακών μεθόδων Συμβουλευτικής με το OPC;
Η βασική διαφορά είναι στον τρόπο εφαρμογής του και στον στόχο της καθοδήγησης. Το OPC είναι μία συλλογική διαδικασία που χρησιμοποιεί την ανάλυση έργου, τις παρατηρήσεις στα φυσικά περιβάλλοντα (δια ζώσης ή μέσω video), την στοχαστική ακρόαση, την καθοδήγηση, υποστήριξη και ανατροφοδότηση για να βοηθηθούν οι φροντιστές έτσι ώστε να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες για την επίλυση προβλημάτων και να καλυφθούν οι ανάγκες της οικογένειας τώρα αλλά και στο μέλλον.
Πως γίνεται η παρέμβαση;
Η παρέμβαση συνήθως διαρκεί 8-10 συνεδρίες, ανάλογα πάντα με τις ανάγκες του γονέα.
Ο Eργοθεραπευτής ακολουθεί τρεις βασικούς άξονες στην παρέμβασή του: δομημένη διαδικασία, συναισθηματική υποστήριξη και ανταλλαγή πληροφοριών.
- Δομημένη διαδικασία: ο θεραπευτής εξηγεί το σκεπτικό της διαδικασίας επίλυσης προβλήματος σε μία αρχική συνεδρία αξιολόγησης. Ο γονέας ενημερώνεται για το ταξίδι που θα κάνουν, ανακαλύπτοντας μαζί τρόπους για μία καλύτερη σχέση μεταξύ των δυνατοτήτων του παιδιού, των απαιτήσεων της δραστηριότητας και του πλαισίου που αυτή λαμβάνει χώρα.
- Στόχοι: οι στόχοι θεσπίζονται από κοινού με τον γονέα/φροντιστή και επικεντρώνονται στην εκτέλεση έργου και όχι στις υποβόσκουσες σωματικές δομές, λειτουργίες και στις δυσκολίες στις δεξιότητες. Για παράδειγμα, ένας αποδεκτός στόχος για την προσέγγιση θα μπορούσε να είναι: «Ο Γιάννης θα παίζει ανεξάρτητος στην παιδική χαρά» αντί του «Ο Γιάννης θα βελτιώσει την αδρή του κίνηση για να παίζει σε κινητικές δραστηριότητες» που χρησιμοποιείται στην παραδοσιακή, bottom-up Εργοθεραπεία.
- Συλλογική ανάλυση εκτέλεσης: είναι μία δομημένη εξερεύνηση της εκτέλεσης έργου μέσω των πληροφοριών που μοιράζεται ο φροντιστής με τον εργοθεραπευτή. Συνήθως, σε κάθε συνεδρία συζητούνται 1-3 στοχοκατευθυνόμενες δραστηριότητες. Μέσω της συλλογικής ανάλυσης εκτέλεσης, ο θεραπευτής καταλαβαίνει τί πρέπει να αλλάξει για το παιδί έτσι ώστε να επιτύχει στο έργο, τί πρέπει να αλλάξει ο φροντιστής και τί δεξιότητες πρέπει να αναπτύξει για να βρεθεί η λύση.
- Συναισθηματική υποστήριξη:
- Ο θεραπευτής επικεντρώνεται στην παρακάτω διαδικασία:
- Ο θεραπευτής επικεντρώνεται στην παρακάτω διαδικασία:
- Ανταλλαγή πληροφοριών:
- Η από κοινού διαδικασία ανταλλαγής πληροφοριών για θέματα όπως την τυπική ανάπτυξη, τις αναπηρίες, την ανάλυση δραστηριότητας, εκπαιδευτικές και μαθησιακές στρατηγικές, πληροφορίες για την κοινότητα και άλλες διαθέσιμες πηγές.
Το OPC είναι μία χρήσιμη συνεισφορά στην Εργοθεραπεία. Είναι ένα πολλά υποσχόμενο εργαλείο, εργοκεντρικό, με βάση την οικογένεια και τη διευκόλυνση στο έργο.
Γράφει η Σταυρούλα Δρογκάρη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια
>Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Καθοδήγηση στην Εκτέλεση Έργου (OPC) δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.