Συμβουλές για την επιστροφή στο σχολείο από γονείς και θεραπευτές

χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά

Είτε μας αρέσει είτε όχι, η νέα σχολική χρονιά ξεκινάει. Ρωτήσαμε μερικούς από τους θεραπευτές και γονείς της ομάδας μας για να μας δώσουν συμβουλές για το πώς να προετοιμαστούμε και να αξιοποιήσουμε τη νέα σχολική χρονιά.

Εξάσκηση, εξάσκηση και πάλι εξάσκηση.

Υπάρχουν πολλά πράγματα στα οποία μπορεί να εξασκηθεί κανείς πριν από την πρώτη ημέρα στο σχολείο, όπως το ντύσιμο/ γδύσιμο των σχολικών ρούχων, η σίτιση και το πακετάρισμα φαγητών σε taper. Εξασκηθείτε στην μετάβαση από και προς το σχολείο (με τα πόδια ή με το αυτοκίνητο), κάνει τη διαδρομή προς το σχολείο περισσότερο οικεία και λιγότερο τρομακτική. Καθιερώστε μία καλή ρουτίνα ύπνου και την ώρα που τα παιδιά θα κοιμούνται τις σχολικές ημέρες καθώς και το τι πρέπει να συμβεί όταν ξυπνήσει η οικογένεια έτσι ώστε να είναι όλοι έτοιμοι εγκαίρως για αναχώρηση τα πρωινά.

Μία νέα αρχή. Η νέα σχολική χρονιά είναι μία ευκαιρία για μια νέα αρχή, ό,τι μάχες και αν πολεμήσατε στο παρελθόν με δασκάλους ή σχολεία, πάρτε αυτή την ευκαιρία να τις αφήσετε εκεί που ανήκουν: στο παρελθόν. Ξεκινήστε με την προσδοκία ότι τόσο εσείς όσο και οι παιδαγωγοί θέλουν το καλύτερο για το παιδί σας, θέλουν να κάνουν το παιδί να μάθει και να δοκιμάσει νέα πράγματα.

Σχολικές ρουτίνες. Αφιερώστε χρόνο για να εξηγήσετε το ωράριο του σχολείου και τα μαθήματα, βοηθήστε το παιδί να μάθει τι πρέπει να περιμένει κάθε σχολική ημέρα. Φροντίστε να υπάρχει ένα πρόγραμμα που το παιδί σας μπορεί να κατανοήσει, με εικόνες ή συμβολισμούς. Συμπεριλάβετε στο πρόγραμμα και τη μετάβαση από και προς το σχολείο.

Γίνετε περισσότερο οπτικοί τύποι… Δημιουργήστε οπτικά ερεθίσματα εάν είναι δυνατόν ακόμα και για παιδιά που μπορούν να διαβάσουν. Χρησιμοποιήστε οπτικές ενδείξεις για όλες τις νέες ρουτίνες, όπως η τακτοποίηση της σχολικής τσάντας. Για να βοηθήσετε το παιδί σας να νιώσει οικεία, ψάξτε στην ιστοσελίδα του σχολείου ή στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης του σχολείου (facebook κλπ) για πραγματικές φωτογραφίες των παιδαγωγών, του εσωτερικού του σχολείου και τις δραστηριότητες που γίνονται έτσι ώστε να τις χρησιμοποιήσετε στα οπτικά προγράμματα.

Είναι πολύ σημαντικό ωστόσο να διατηρήσετε τις οπτικές ενδείξεις απλές, να εμπεριέχουν μόνο τις απαραίτητες πληροφορίες. Χρησιμοποιήστε γραμματοσειρές όπως τη Tahoma, Arial και Verdana που είναι πιο ευανάγνωστες και χρησιμοποιήστε κουτιά, πίνακες και καθαρούς χώρους για να οργανώσετε καλύτερα τις πληροφορίες, με μία λογική σειρά ακολουθίας.

Επικοινωνήστε με το σχολείο. Βρείτε έναν τρόπο να μιλήσετε με τους δασκάλους και το προσωπικό του σχολείου. Θυμηθείτε! Είστε όλοι στην ίδια ομάδα, όλοι για το παιδί. Καθιερώστε μία αμοιβαία, φιλική, υποστηρικτική επικοινωνία όσο το δυνατόν πιο νωρίς. Βρείτε ποια μέθοδος λειτουργεί καλύτερα για όλους (βιβλίο επικοινωνίας, emails, τακτικές συναντήσεις). Να είστε ειλικρινείς, ενημερώστε το σχολείο για τυχόν ανησυχίες και απορίες, όσο ασήμαντες και αν σας μοιάζουν.

Βοηθήστε το παιδί να ανεξαρτητοποιηθεί, ενθαρρύνοντάς το να μοιραστεί το ίδιο τις ανησυχίες του με τους δασκάλους και υποστηρίξτε το. Είναι σημαντικό να το κάνετε αυτό την κατάλληλη στιγμή και όχι να στριμώξετε τον παιδαγωγό σε μία συζήτηση 2 λεπτά πριν το μάθημα ξεκινήσει. Ίσως, καλέστε νωρίτερα ή επιστρέψτε αργότερα την ίδια ημέρα. Συνήθως λειτουργεί καλύτερα για τους δασκάλους αν τους δώσετε περισσότερο χρόνο και πάτε νωρίς πριν το μάθημα ή αργότερα μέσα στην ημέρα.

Ξαναδιαβάστε τους θεραπευτικούς στόχους, την αισθητηριακή δίαιτα, τις αισθητηριακές στρατηγικές και σχεδιάστε τους σχολικούς στόχους με τους εκπαιδευτικούς. Πάρτε όσο χρόνο χρειάζεστε για να επανεξετάσετε τους στόχους και συζητήστε τους με τους δασκάλους (και πάλι, οργανώστε τον χρόνο, κλείστε ένα ραντεβού με τον παιδαγωγό).

Οι αισθητηριακές στρατηγικές και τα fidgets toys μπορούν να παρέχουν τα απαραίτητα αισθητηριακά ερεθίσματα για να βοηθήσουν το παιδί σας να παραμένει στο «just ok» επίπεδο διέγερσης. Επιτρέψτε όμως στους εκπαιδευτικούς να απομακρύνουν fidgets που μπορεί να ενοχλούν όλη την τάξη και δεν βοηθούν το παιδί να συγκεντρωθεί. Ασυνήθιστες λαβές μολυβιών, βαριά μολύβια, μολύβια με διαφορετικές υφές, σύρματα πίπας, ευλύγιστοι χάρακες κ.α. αποτελούν αποτελεσματικά fidgets για τη σχολική τάξη.

Η καλή στάση στην καρέκλα είναι απαραίτητη για το γράψιμο, την ανάγνωση και τη σίτιση. Ο τρόπος που οι άνθρωποι κάθονται επιτρέπει την ελεύθερη κίνηση των χεριών για να δουλέψουν πάνω σε ένα τραπέζι. Συζητήστε για τη χρήση κατάλληλων προσαρμογών στην καρέκλα (όπως τη χρήση ειδικών μαξιλαριών) και σιγουρευτείτε πως τα πόδια του παιδιού πάντα φτάνουν και πατάνε στο έδαφος.

Κάντε «βαριά μυϊκή δουλειά» νωρίς το πρωί. Περπατήστε μέχρι το σχολείο ή βρείτε χρόνο να τρέξετε και να παίξετε όταν φτάσετε εκεί. Το να περπατήσει κανείς μέχρι το σχολείο κουβαλώντας την σχολική του τσάντα μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά και να βοηθήσει τους μικρούς μας φίλους να ξεκινήσουν σωστά την ημέρα τους. Εάν φτάνετε νωρίτερα στο σχολείο, αυτό σημαίνει πως έχετε χρόνο για κινητικά παιχνίδια στην αυλή του σχολείου ή σε άλλους χώρους όταν βρέχει (ρωτήστε το σχολείο που μπορείτε να το κάνετε όταν ο καιρός δεν είναι καλός).

Υποστηρίξτε το παιδί σας μετά το σχολείο. Σιγουρευτείτε πως το παιδί μπορεί να έχει δικό του χρόνο να χαλαρώσει (όχι μόνο με οθόνες). Χρησιμοποιήστε τον ελεύθερο χρόνο μετά το σχολείο και τα σαββατοκύριακα για να κάνετε ευχάριστα πράγματα με πολύ κίνηση και βαριά μυϊκή δουλειά, όπου αυτό είναι δυνατό βέβαια.

Κάντε πράγματα μαζί – DIY, ψώνια, κηπουρική, κατασκευές, φαγητό και μαγειρική μαζί με τα παιδιά!

 

Μετάφραση του αρχικού υλικού από τη Σταυρούλα Δρογκάρη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια για το Psychomotor Athens.

 

Στο Psychomotor Athens δημιουργούμε ομάδες 4-5 παιδιών που πρόκειται να φοιτήσουν στην Α΄ Δημοτικού, οι οποίες προσομοιάζουν στην σχολική τάξη. Στις ομάδες αυτές, τα παιδιά μέσα από διασκεδαστικές δραστηριότητες, εξοικειώνονται με το κλίμα μιας σχολική τάξης, καλλιεργούν τις απαραίτητες γνωστικές και ψυχοκοινωνικές δεξιότητες και προετοιμάζονται για την έναρξη φοίτησης στο δημοτικό σχολείο.

> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες και τη σχολική ετοιμότητα, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.

Στο Psychomotor Athens, στα Βριλήσσια, πραγματοποιείται πλήρης αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών του κάθε παιδιού και κατόπιν δομείται εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης προσαρμοσμένο στις δυσκολίες και τις δυνατότητες του κάθε μαθητή.

 

Share

Start typing and press Enter to search