Περιορισμός στο σπίτι λόγω της πανδημίας, αλλά το παιχνίδι και η γνώση συνεχίζονται

χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά

Αναντίρρητα  τις τελευταίες μέρες στη χώρα μας έχουν διαμορφωθεί πρωτόγνωρες συνθήκες περιορισμού στο σπίτι, λόγω της έξαρσης της πανδημίας του Κορονοϊού.  Συνθήκες που επιδρούν πολυεπίπεδα στην καθημερινότητα μεγάλων και μικρών. Δεδομένα οι άνθρωποι από τη φύση μας έχουμε έμφυτα κοινωνικά χαρακτηριστικά, τα οποία μέσα από την καθημερινότητά μας μπαίνουν «σε λειτουργία». Τόσο οι ενήλικες όσο και τα παιδιά, μέσα από την καθημερινότητα, έχουμε την δυνατότητα να αλληλεπιδράσουμε, να μοιραστούμε, να ψυχαγωγηθούμε καθώς  και πολύ συχνά να μάθουμε από τα κοινωνικά μας περιβάλλοντα.

Όταν λοιπόν στο σήμερα διαμορφώνονται συνθήκες, που λειτουργούν αποτρεπτικά στο να εμπλακούμε με τους ανθρώπους που μας περιβάλλουν, αυτό θα πρέπει να σημαίνει τόσο για τους μεγάλους όσο πολύ περισσότερο για τα παιδιά, ότι μπαίνει άνω τελεία στην αλληλεπίδραση, στο παιχνίδι και στη γνώση; Ασφαλώς και η απάντηση είναι όχι! Χρειάζεται να αναζητηθούν οι τρόποι που θα κάνουν πιο ευχάριστη και δημιουργική την προσμονή των παιδιών, έως να επιστρέψουν στους κανονικούς «κοινωνικούς τους ρυθμούς» και να ξαναδούν τους φίλους, τους συγγενείς και τους συμμαθητές τους.  Σε αυτό το σημείο είναι σημαντικό να θυμίσουμε και στους γονείς πως όσο και αν μεγαλώνουν, πάντα το παιχνίδι θα δημιουργεί και για τους ίδιους ευχάριστες μνήμες και συναισθήματα της παιδικής ηλικίας και των ίδιων, ενώ είναι και ο πιο εύκολος τρόπος «σύνδεσης» με το ίδιο τους το παιδί.

Ως εκ τούτου, παρακάτω θα ακολουθήσουν μερικές προτάσεις δραστηριοτήτων για να παίξουν μεγάλοι και μικροί…εντός σπιτιού!

Ας μαγειρέψουμε!   

Αυτές τις μέρες ένας τρόπος να συνδεθούν διασκεδαστικά μεγάλοι και μικροί είναι συμμετέχοντας ευχάριστα μαζί σε πράγματα που αποτελούν ούτως ή άλλως μέρος της καθημερινής ρουτίνας. Σίγουρα, οι «μικροί βοηθοί» μπορούν να φέρουν κάποια υλικά για την παρασκευή ενός νόστιμου κέικ, ακολουθώντας τις οδηγίες της μαμάς όπως «φέρε 2-3 αυγά», «ανακάτεψε το μείγμα», «δώσε μου το γάλα». Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά θα μπορέσουν να διασκεδάσουν και να συμμετέχουν, θα ακολουθήσουν απλές αλλά και πιο σύνθετες οδηγίες, θα μάθουν τα επιμέρους υλικά παρασκευής ενός γλυκού και φαγητού, εμπλουτίζοντας έτσι και το λεξιλόγιό τους. Ασφαλώς, στο τέλος θα απολαύσουν κάτι το οποίο έφτιαξαν μαζί με τη μαμά ή τον μπαμπά.

Οδηγίες μαγειρέματος …Μοιράσου τη συνταγή!

Αφού λοιπόν το γλυκό ή το φαγητό πέτυχε, μπορούν τα παιδιά να αφηγηθούν ποια βήματα ακολούθησαν για να μαγειρευτεί. Αυτό θα έχει ως συνέπεια τα παιδιά να νιώσουν σαν «μικροί μάγειρες» πού δίνουν τη συνταγή τους!  Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, το παιδί θα  μπορέσει να ανακαλέσει στη μνήμη του πληροφορίες, να τις τοποθετήσει σε χωροχρονική σειρά και να τις αφηγηθεί. Εναλλακτικά, η ζωγραφική των «γεγονότων μαγειρέματος»  σε μικρά σχεδιασμένα κουτιά – ως ιστορία – θα ήταν μια εξίσου όμορφη ιδέα.

Ας τραγουδήσουμε μαζί

Τα μέσα τεχνολογίας αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας πια. Μέσα από αυτά υπάρχει πολλές φορές και η δυνατότητα εποικοδομητικής ψυχαγωγίας. Μπορούν λοιπόν μικροί και μεγάλοι να διαλέξουν ένα τραγούδι και να το τραγουδήσουν μαζί. Αν είναι ένα από τα αγαπημένα τραγούδια τους μπορούν να το τραγουδήσουν λίγο ο καθένας με τη σειρά. Μέσα από αυτό υπάρχει η ευκαιρία να παίξουμε με εναλλαγές σειράς, να εξασκήσουμε τη μνήμη μας για να το τραγουδήσουμε και αν οι στίχοι έχουν ομοιοκαταληξία, είναι ένας τρόπος δημιουργικής εξάσκησης στην παραγωγή ρίμας.

Ας δούμε και μια ταινία

Σίγουρα η προβολή ταινίας είναι μια εύκολη επιλογή, η οποία δημιουργεί συνθήκες παραμονής του παιδιού για λίγη ώρα σε ένα σημείο, χωρίς οι γονείς να χρειάζεται να μεριμνήσουν για την ψυχαγωγία του παιδιού. Αναμφίβολα όμως, οι οθόνες δημιουργούν έναν «παθητικό» τρόπο ψυχαγωγίας. Είναι η ώρα, μέσα από την ταινία, να προαχθούν ευχάριστα δεξιότητες και να ενισχυθεί η συζήτηση! Ο γονέας μπορεί να συζητήσει με το παιδί για την ταινία, να σχολιάσουν τί τους φάνηκε αστείο, καθώς και ο γονέας να κάνει ερωτήσεις στο παιδί αναφορικά με αυτό που είδαν («ποιος», «τι», «που» κ.ά).

Ζωγραφική και…λεξιλόγιο

Σε αυτή τη δραστηριότητα μικροί και μεγάλοι μπορούν να ζωγραφίσουν μαζί μια θεματική κατηγορία ανά ημέρα. Μπορούν να διαλέξουν ανάμεσα σε φαγητά, φρούτα, λαχανικά, παιχνίδια, ζώα, αντικείμενα κουζίνας και πολλά άλλα! Μετά από λίγες μέρες όλες οι θεματικές κατηγορίες θα βρίσκονται σε λίγα φύλλα ζωγραφικής και το παιδί θα έχει μάθει με ευχάριστο τρόπο να τοποθετεί σε κατηγορίες.

Παραμύθι… στη σωστή σειρά

Οι γονείς μπορούν να διαλέξουν μερικά από τα αγαπημένα παραμύθια/ ιστορίες των παιδιών και να ζωγραφίσουν την κάθε ιστορία σε χρονική σειρά, βάζοντάς τη σε μικρά σχεδιασμένα κουτιά. Μετά το τέλος της ιστορίας η ζωγραφιά είναι έτοιμη και το παιδί μπορεί να τη περιγράψει. Μέσα από αυτή την ευχάριστη διαδικασία το παιδί θα δει τα γεγονότα να τοποθετούνται σε χρονική σειρά και θα περιγράψει μια ιστορία που αγαπά!

Ας δώσουμε φωνή στις αγαπημένες φιγούρες/ κούκλες

Διαλέγουμε από μία φιγούρα ο καθένας και ξεκινάμε συζήτηση! Κάνουμε ερωτήσεις, πάμε φανταστικές βόλτες με τις φιγούρες και τις κούκλες μας, καθώς και μοιραζόμαστε πληροφορίες. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία μέσα από τις κούκλες να αφήσουμε την φαντασία και τον διάλογο να εξελιχθούν ελεύθερα στο παιχνίδι.

Όνομα – ζώο – πράγμα

Κλασσικό και αγαπημένο παιχνίδι. Διαλέγουμε ένα γράμμα- φωνή και ο καθένας ψάχνει για το κάθε γράμμα – φωνή από ένα όνομα, ένα ζώο και ένα πράγμα! Εξαιρετικό παιχνίδι που εξασκεί την ανάκληση, την κατηγοριοποίηση και την φωνολογική ενημερότητα. Για το γράμμα «Α», θα έλεγα «Άννα – αλεπού – αλεύρι» !

Οι παραπάνω αποτελούν μερικές ενδεικτικές δραστηριότητες για να ψυχαγωγηθούν οι μικροί μας φίλοι, μαζί με τους γονείς τους, στο σπίτι. Σίγουρα το παιχνίδι με τα παιδιά θέλει και φαντασία. Δημιουργήστε μαζί, βάσει και των παραπάνω,  δικά σας παιχνίδια στο σπίτι και παίξτε μαζί και με τα ήδη υπάρχοντα που έχετε! Σίγουρα παιχνίδια όπως επιτραπέζια, παιχνίδια με τράπουλα, παιχνίδια με σωματικό και κινητικό χαρακτήρα (βαρελάκια στο πάτωμα, αγαλματάκια ακούνητα, κρυφτό, παιχνίδι με μικρή μπάλα κ.α), μπορούν να ενισχύσουν τη σχέση και την επικοινωνία μας με τα παιδιά και να κάνουν την παραμονή στο σπίτι πιο ευχάριστη και παιχνιδιάρικη!

 

Γράφει ο Σταύρος Πατσαούρας, Λογοθεραπευτής
MSc in Audiology – Neurotology

 

Διαβάστε και άλλα σχετικά άρθρα για τον Kορωνοϊό (COVID-19) εδώ!

menoume-spiti

Share

Start typing and press Enter to search