Όταν το άγχος της παιδικής ηλικίας αυξάνεται, είναι φυσικό οι γονείς να προσπαθούν να προστατεύσουν τα παιδιά.

Κάποιοι γονείς  προσπαθούν να λύσουν τα προβλήματα των παιδιών, να βοηθήσουν το παιδί τους να αποφύγει καταστάσεις που θα του προκαλέσουν άγχος και προσπαθούν να σχεδιάσουν έναν τρόπο ζωής χωρίς προβλήματα. Ενώ είναι καλή ιδέα να επιβραδυνθεί ο καθημερινός ρυθμός για να μειωθεί το συνολικό άγχος που βιώνουν, οι γονείς δεν μπορούν να προστατεύσουν τα παιδιά τους από αυτό το συναίσθημα.  Αυτό που μπορούν να κάνουν είναι να τα βοηθήσουν να μάθουν να το διαχειρίζονται.

1. Ορίστε σαφείς προσδοκίες.

Είναι σημαντικό να υπάρχουν παρόμοιες προσδοκίες για παιδιά που βιώνουν άγχος και για αυτά που δεν το βιώνουν σε τόσο έντονο βαθμό. Ωστόσο,  είναι χρήσιμο να υπάρχει ένας βραδύτερος ρυθμός και να γίνουν κάποιες προσαρμογές. Ενώ κάποια παιδιά  πιθανότατα θέλουν να παρακολουθήσουν κάθε πάρτι γενεθλίων, το παιδί που βιώνει άγχος πιθανώς θέλει να το αποφύγει. Σε αυτή την περίπτωση, μπορεί να είναι χρήσιμο να πηγαίνει σε μικρές συναντήσεις και σταδιακά να πηγαίνει σε μεγαλύτερα πάρτυ.

Ο καθορισμός ξεκάθαρων προσδοκιών και η παροχή βοήθειας στο παιδί για τη σταδιακή ικανοποίηση αυτών των προσδοκιών διδάσκει στο παιδί ότι μπορεί να εργάζεται μέσω ανήσυχων συναισθημάτων και να διαχειρίζεται το άγχος του.

2. Αφήστε το παιδί να ανησυχεί.

Κανένα παιδί δεν σταμάτησε ποτέ να ανησυχεί γιατί ένας γονέας είπε: «Μην ανησυχείς!» Ή «Χαλαρώσε!». Στην πραγματικότητα, η ανησυχία εξυπηρετεί μια σημαντική λειτουργία στη ζωή μας. Χωρίς κάποια ανησυχία, δεν θα σταματούσαμε να εξετάσουμε τους πραγματικούς κινδύνους που μας απειλούν. Δώστε στο παιδί χρόνο για να εκφράσει τις ανησυχίες του και προσπαθήστε μαζί να σκεφτείτε λύσεις που θα το ανακουφίσουν.

3. Αποφύγετε την Αποφυγή

Ακριβώς όπως όταν λέμε σε ένα παιδί  να μην αγχώνεται δεν μειώνεται το άγχος του, με τον ίδιο τρόπο όταν αποφεύγουμε καταστάσεις που ενδέχεται να προκαλέσουν συναισθήματα άγχους δεν το βοηθάμε να δημιουργήσει μηχανισμούς αντιμετώπισης. Για παράδειγμα, εάν ένα παιδί φοβάται τα σκυλιά, το να αλλάζει δρόμο κάθε φορά που θα συνανταέι ένα, θα επικυρώσει αυτή τη φοβία και θα την κάνει σταδιακά πιο έντονη. Είναι προτιμότερο σταδιακά να κάνει ένα βήμα προς αυτό που το αγχώνει. Κάνοντας μικρά βήματα, τα παιδιά μπορούν να μάθουν να εργάζονται μέσα από τους φόβους και τις ανησυχίες τους.

4. Βοηθήστε τους να δημιουργήσουν έναν υγιή τρόπο αντιμετώπισης

Αν θέλετε να ενδυναμώσετε το παιδί να ασχοληθεί με τις ανησυχίες του, πρέπει να το βοηθήσετε να μάθει μια ποικιλία δεξιοτήτων αντιμετώπισης. Ένα πράγμα που βοηθά τα αγχωμένα  παιδιά είναι να έχουν μια συγκεκριμένη λίστα των στρατηγικών που θα χρησιμοποιηθούν σε μια στιγμή άγχους.

5. Επικεντρωθείτε στα βασικά

Ένα παιδί που βιώνει άγχος δεν χρειάζεται να παίζει πολλά αθλήματα και να κάνει καθημερινά εξωσχολικές δραστηριότητες, αλλά χρειάζεται να επιβραδύνει και να επικεντρωθεί στις βασικές του ανάγκες όπως επαρκής ύπνος, ελεύθερος χρόνος για παιχνίδι, υγιεινή διατροφή, βόλτα στο πάρκο κτλ.

6. Κατανοήστε το συναίσθημά του

Το άγχος μπορεί να παραλύει τα παιδιά. Όταν τα παιδιά αισθάνονται εντελώς κατακλυσμένα από από ανήσυχες σκέψεις, αγωνίζονται να ανταπεξέλθουν σε καθημερινές δραστηριότητες  και αποφεύγουν ακόμη και διασκεδασρικές δραστηριότητες. Είναι σημαντικό να συναισθανθείτε  το παιδί σας. Αυτό ομαλοποιεί αυτό που βιώνουν και τους βοηθάει να κατανοήσουν ότι δεν είναι μόνοι σε αυτό και ότι μπορούν να ζητήσουν βοήθεια και καθοδήγηση.

 

Γράφει η Μαρίνα Βεκρή
Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπευτρια

 

> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη συμβουλευτική γονέων
και την ψυχοπαιδαγωγική παρέμβαση, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.

Στο Psychomotor Athens, στα Βριλήσσια, πραγματοποιείται πλήρης αξιολόγηση των δυσκολιών του κάθε παιδιού και κατόπιν δομείται εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης προσαρμοσμένο στις δυσκολίες και τις δυνατότητες του κάθε μαθητή.

Share