Τι είναι ο τραυλισμός;

χρόνος ανάγνωσης: 2 λεπτά

Ο τραυλισμός είναι μια δυσκολία στη ροή της ομιλίας. Συνήθως  χαρακτηρίζεται από διακοπτόμενη ροή ομιλίας λόγω επαναλαμβανόμενων κολλημάτων, επαναλήψεων ή επιμηκύνσεων ήχων στην αρχή ή τη μέση της λέξης. Συχνά συνοδεύεται  και από μη λεκτικές συμπεριφορές όπως  συσπάσεις του προσώπου ή του σώματος. Εμφανίζεται συνήθως μεταξύ 2-6 ετών. Στα παιδιά σχολικής ηλικίας και στους ενηλίκους εμφανίζεται με συχνότητα 1% του συνολικού πληθυσμού ενώ το ποσοστό των παιδιών προσχολικής ηλικίας που για κάποιο διάστημα της ζωής τους εμφάνισαν δυσκολίες ροής φτάνει το 5%. Είναι 3 φορές συχνότερος σε οικογένειες με ανάλογο κληρονομικό ιστορικό και 3-4 φορές συχνότερος στα αγόρια από ότι στα κορίτσια.

Ποια είναι τα συμπτώματα του τραυλισμού;

Συχνά περιλαμβάνει επαναλήψεις λέξεων ή τμήματα λέξεων, καθώς και επιμηκύνσεις των ήχων της ομιλίας. Αυτές οι δυσκολίες στη ροή συμβαίνουν πιο συχνά σε άτομα που τραυλίζουν από ό, τι στο γενικό πληθυσμό. Οι δυσχέρειες  στη ροή της ομιλίας χαρακτηρίζονται  κυρίως από επαναλήψεις αρχικής συλλαβής των λέξεων, επαναλήψεις ολόκληρων λέξεων  ή μικρών φράσεων, μπλοκαρίσματα και συσπάσεις του προσώπου. Αρκετά παιδιά κατά την έναρξη της ομιλίας τους μπορεί να εμφανίσουν κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα ως φυσιολογικό και παροδικό χαρακτηριστικό της εξέλιξης της ομιλίας τους. Για άλλα παιδιά τα συμπτώματα αυτά μπορεί να είναι τα πρώιμα σημάδια του τραυλισμού. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, πριν την εμφάνιση της δυσχέρειας στη ροή της ομιλίας προηγείται μία περίοδος με φυσιολογική ροή στην ομιλία χωρίς κολλήματα ή επαναλήψεις. Η εκκίνηση μπορεί να είναι σταδιακή ή ξαφνική.

Μερικά παραδείγματα:

  • “Π- Π- Π- Πού πας;” (επανάληψη αρχικής συλλαβής)
  • “ΘΘΘ έλω να παίξω ” (επιμήκυνση ήχου)
  • “Θα σε συναντήσω –ε ε ε  ξέρεις, στο σπίτι” (παρεμβολή φράσης)

Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς;

  • Προσπαθήστε να μη δείχνετε ενοχλημένοι από τον τρόπο της ομιλίας του παιδιού.
  • Περιμένετε υπομονετικά έως ότου το παιδί σας ολοκληρώσει τη φράση του.
  • Προσπαθήστε  να μην κάνετε παρατηρήσεις όπως “πάρε μια βαθιά ανάσα”, “ηρέμησε” , “σκέψου τι θέλεις να πεις”, “μίλα πιο αργά” ή  ‘’δεν σε κατάλαβα’’.
  • Προσπαθήστε να μιλάτε αργά, καθαρά και  με απλές  μικρές προτάσεις.

Η κατάλληλη  και έγκαιρη αξιολόγηση καθώς  και παρέμβαση  μπορεί να βοηθήσει  το παιδί να αντιμετωπίσει και να διαχειριστεί τις δυσκολίες στη ροή της ομιλίας του.

Γράφει η Ελπινίκη Κωτσή
Λογοθεραπεύτρια

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη Λογοθεραπεία, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.

Στο Εργαστήρι Ψυχοκινητικής, στα Βριλήσσια, πραγματοποιείται πλήρης αξιολόγηση των αρθρωτικών και φωνολογικών δυσκολιών του κάθε παιδιού και κατόπιν δομείται εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης Λογοθεραπείας προσαρμοσμένο στις δυσκολίες και τις δυνατότητες του.

Share

Start typing and press Enter to search