40 Ιδέες Για Αισθητηριακό Διάλειμμα σε Παιδιά

χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά

Τι είναι το αισθητηριακό διάλειμμα;

Το αισθητηριακό διάλειμμα ή «το διάλειμμα του μυαλού», είναι μία όμορφη λέξη για να περιγραφεί το να κάνει κανείς διάλειμμα από τις καθιστές δραστηριότητες εκμάθησης ή τις καθιστικές δραστηριότητες γενικά. Για τα παιδιά που έχουν αισθητηριακές ανάγκες, αυτό συχνά αναφέρεται ως «αισθητηριακή δίαιτα» ή ως αισθητηριακό διάλειμμα. Είναι γι’ αυτά ο χρόνος, όπου παίρνουν τις αισθητηριακές πληροφορίες που χρειάζονται στα σώματά τους, για να μείνουν σε εγρήγορση, συγκεντρωμένοι και προσηλωμένοι.

Ο κάθε ένας από εμάς έχει το δικό του τρόπο, με τον οποίο λειτουργεί ή ελέγχει το αισθητηριακό του σύστημα. Ένας άνθρωπος ο οποίος μπορεί να λειτουργήσει καλά, είναι κάποιος ο οποίος αντιλαμβάνεται τα αισθητηριακά ερεθίσματα που δέχεται, φιλτράρει τις ασήμαντες πληροφορίες, και τα συναισθήματα και η συμπεριφορά του δείχνουν τη σωστή ανταπόκριση στην κατάσταση ή στο περιβάλλον.

Τα παιδιά ή οι ενήλικες με λειτουργικές διαταραχές, όπως ΔΕΠ-Υ (ADD/ADHD), Αισθητηριακή Διαταραχή (Sensory processing disorder), αυτισμό κ.ά., έχουν δυσκολία να ελέγξουν τις αισθητηριακές πληροφορίες που λαμβάνουν. Το οποίο δείχνει το γιατί είναι ΤΟΣΟ σημαντικά γι’ αυτούς τα αισθητηριακά διαλείμματα.

Γιατί είναι σημαντικά τα αισθητηριακά διαλείμματα;

Τα αισθητηριακά διαλείμματα είναι ένας τρόπος για κάθε παιδί, είτε έχει αισθητηριακές ανάγκες είτε όχι, να κάνει reset, να χαλαρώσει, και να αφήσει το αίμα να κυκλοφορήσει στο κεφάλι του. Όλοι γνωρίζουμε πως τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσω της κίνησης και με το να εξερευνούν με τα χέρια τους. Το να τους δίνει κανείς διαλείμματα στη διάρκεια της μέρας τους, επιτρέπει στον εγκέφαλο του κάθε παιδιού να ξεκουραστεί και να επανεκκινηθεί, αλλά ταυτόχρονα, μαθαίνουν και ζωτικής σημασίας δεξιότητες σε αυτά τα αισθητηριακά διαλείμματα.

Κάθε πότε θα έπρεπε να κάνετε αισθητηριακά διαλείμματα;

Έχει υποστηριχθεί ότι τα παιδιά ηλικιών 3 έως 9, χρειάζονται διάλειμμα κάθε 15 λεπτά. Ακόμη, από τα παιδιά που είναι μικρότερα των 3 ετών, δε μπορεί να περιμένει κανείς να μείνουν συγκεντρωμένα για περισσότερο από 5-10 λεπτά, και από κάποια, πολύ λιγότερο ακόμη κι απ’ αυτό. Τα παιδιά στην τέταρτη τάξη και πάνω, προτείνεται να κάνουν διάλειμμα κάθε 45 λεπτά.

Στην πραγματικότητα, αυτό μπορεί να μην εφαρμόζεται πάντα. Επομένως, εάν μπορείτε να κάνετε διάλειμμα έστω κάθε 1-2 ώρες, θα ήταν ιδανικό. Τα διαλείμματα μπορούν να διαρκούν από 10 έως 15 λεπτά.

Και ‘μεγάλοι’, μην ξεχνάτε να συμπεριλαμβάνετε και τον εαυτό σας σε αυτό. Κι εσείς χρειάζεστε ένα αισθητηριακό διάλειμμα στη διάρκεια της μέρας. Πρόσφατα, βρέθηκα σε ένα συνεχόμενο εκπαιδευτικό μάθημα, και πραγματικά λάτρεψα το γεγονός ότι ο εργοθεραπευτής που έκανε την παρουσίαση μας έδινε διαλείμματα 15-20 λεπτών κάθε μιάμιση ώρα. Ήταν υπέροχο για μένα να μπορώ να συγκεντρωθώ και να απορροφήσω όλες τις πληροφορίες που μαθαίναμε.

40 απλές ιδέες αισθητηριακού διαλείμματος

  • Το να πηδάτε εμπόδια
  • Το να πηδάτε σε ένα μικρό τραμπολίνο ή σε ένα μεγάλο τραμπολίνο εξωτερικού χώρου
  • Δραστηριότητες με βαριά αντικείμενα
  • Το σούρσιμο σε τούνελ και κάτω από αντικείμενα
  • Το σπρώξιμο σε τοίχους ή καρέκλες
  • Κραυγές ζώων (μπορείς να κάνεις τον ήχο της αρκούδας; του καβουριού; Των βατράχων; της φώκιας;)
  • Το πέταγμα της μπάλας (σταθείτε πλάτη με πλάτη και δώστε την μπάλα με το να γυρνάτε προς μία κατεύθυνση απ’ τα πλάγια, απ’ ότι αντιστρόφως)
  • Πισίνες με μπάλες (φτιάξτε τη δική σας, γεμίζοντας με μπάλες μία μικρή πισίνα)
  • Το να διαβάζετε σε ένα κάθισμα πουφ
  • Το να κάνετε ποδήλατο
  • Το να σκαρφαλώνετε σε δέντρα ή σε jungle gym
  • Χρησιμοποιείστε κινητικά παιχνίδια (όπως τα Wacky Tracks Hand Fidget, Wood Fidget Puzzle, DoGo Putty, Tangle Therapy Hand Fidget)
  • Το να μασουλάτε παιχνίδια ή εργαλεία όπως το Chewable Jewelry (προτείνονται τα Chewable Jewelry Options here ή Chewable Desk Buddy)
  • Το να ξαπλώνετε στο χαλί
  • Το να παίζετε με αλεξίπτωτο
  • Τα πηδήματα Popcorn (το να πηδάτε από καθισμένη θέση και να ξαναπροσγειώνεστε καθισμένοι – βατραχάκια)
  • Το περπάτημα με τα χέρια (καροτσάκι)
  • Αγώνας με εμπόδια
  • Το να πετάτε βαριές μπάλες μπροστά και πίσω
  • Δραστηριότητες με πατίνι
  • Κορδέλες αντίστασης
  • Χοροπήδημα με σε θεραπευτική μπάλα ή μπάλα άσκησης
  • Το να ακούτε ξεσηκωτική ή χαλαρωτική μουσική
  • Το στριφογύρισμα
  • Το να πηγαίνετε έξω για βόλτα ή πεζοπορία
  • Άλματα
  • Σχοινάκι
  • Τρέξιμο
  • Το ζούληγμα παραγεμισμένων τσαντών ή stress balls
  • Το να πίνετε νερό από μπουκάλι με στόμιο
  • Μάσημα τσίχλας (όλες τις φυσικές επιλογές γεύσης στην τσίχλα)
  • Η χρήση βαριάς κουβέρτας ή γιλέκου
  • Σήκωμα ελαφρών βαρών
  • Κινήσεις γιόγκα
  • Κολύμπι
  • Παιχνίδι σε πρηνή θέση (στην κοιλιά)
  • Ακουστικά για να αποκλείσετε τον περιττό θόρυβο
  • Ρόλερς ή skate
  • Επίσκεψη στην παιδική χαρά

 

Μετάφραση του αρχικού υλικού από τη Σταυρούλα Δρογκάρη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια για το Psychomotor Athens.

 

> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Εργοθεραπεία και την Αισθητηριακή Ολοκλήρωση, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.

Το Psychomotor Athens, στα Βριλήσσια, διαθέτει τρεις πλήρως εξοπλισμένες αίθουσες με διαφορετικών ειδών κούνιες, αιώρες, τραμπολίνο, τοίχο αναρρίχησης, μονόζυγο, μπάλες, στρώματα και άλλα κατάλληλα όργανα και παιχνίδια που προωθούν την ψυχοκινητική εξέλιξη των παιδιών.

Το εξειδικευμένο προσωπικό μας αξιολογεί και σχεδιάζει κατάλληλα προγράμματα παρέμβασης εργοθεραπείας βασισμένα και στη θεωρία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης για παιδιά με τις παραπάνω δυσκολίες.

Share

Start typing and press Enter to search