Οπτική αντίληψη: ασκήσεις για την ενίσχυσή της

χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά

Όταν χρησιμοποιούμε τον όρο οπτική αντίληψη, συνήθως, αναφερόμαστε στο γνωστικό συστατικό της ερμηνείας των οπτικών ερεθισμάτων. Παρόλα αυτά, αν θέλουμε να είμαστε πιο ακριβείς η οπτική αντίληψη ορίζεται ως η συνολική διαδικασία λήψης και αναγνώρισης των οπτικών ερεθισμάτων. Περιλαμβάνει την απόσπαση και οργάνωση της οπτικής πληροφορίας από το περιβάλλον, καθώς και την γνωστική ικανότητα ερμηνείας και χρήσης της.

Η οπτική αντίληψη είναι ένα εξαιρετικά ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ στοιχείο της μάθησης του παιδιού. Τα παιδιά με δυσκολίες στην οπτική αντίληψη μπορεί να εμφανίσουν δυσχέρεια στην ανάγνωση, την γραφή και στην κατανόηση διαφόρων συμβόλων που χρησιμοποιούνται στη μάθηση. Οι Εργοθεραπευτές αξιολογούν και παρεμβαίνουν στην προώθηση της οπτικής αντίληψης με διάφορες μεθόδους.

Τι σημαίνουν, όμως, κάποιοι από αυτούς τους όρους; Ποιές δραστηριότητες μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε, ώστε να επιτύχουμε την ενίσχυση της οπτικής αντίληψης;

ΟΠΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ: Η ικανότητα αναγνώρισης βασικών χαρακτηριστικών των οπτικών ερεθισμάτων όπως το σχήμα, το μέγεθος, το χρώμα ή ο προσανατολισμός.

  • Ζητήστε από το παιδί να αναφέρει τα αντικείμενα του χώρου βάση χρώματος/σχήματος.
  • Προτείνεται στο παιδί να συνθέσει ένα puzzle.
  • Βρείτε μια μεγάλη σύνθετη εικόνα και ζητήστε από το παιδί να εντοπίσει όλα τα “μικρά” αντικείμενα, όλα τα “μπλε” σύμβολα, όλους τους “ψηλούς” ανθρώπους κλπ.
  • Προτείνεται στο παιδί να περάσει χάντρες σε κορδόνι με βάση το χρώμα /μέγεθος
  • Λίγο πριν ξεκινήσετε το μαγείρεμα, ανακατέψτε σε ένα μπωλ λίγες φακές και λίγα ρεβίθια και ζητήστε από το παιδί να τα ξεχωρίσει.

ΟΠΤΙΚΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ: H ικανότητα αναγνώρισης μορφών, εικόνων ή αντικειμένων, τα οποία τους λείπουν στοιχεία ή παρουσιάζονται ελλιπή. Η ικανότητα αυτή επιτρέπει στο άτομο να αναγνωρίσει άμεσα ένα ημιτελές αντικείμενο με τη νοητική συμπλήρωση της εικόνας.

  • Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού χρησιμοποιούμαι παιχνίδια συναρμολόγησης.
  • Ασχολούμαστε με την ανακάλυψη αντικειμένων /σχημάτων, τα οποία έχουμε μερικώς καλύψει.
  • Το παιδί συμμετέχει στη συμπλήρωση εικόνων, στις οποίες αποκαλύπτονται μόνο κάποια μέρη των αντικειμένων/σχημάτων.

Οπτική διάκριση

ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΕΙΚΟΝΑΣ -ΦΟΝΤΟΥ: H ικανότητα διαχωρισμού των οπτικών πληροφοριών του παρασκηνίου από το προσκήνιο. Επιτρέπει στο παιδί να εστιάσει γρήγορα στις πιο σημαντικές πληροφορίες μιας εικόνας /ενός πίνακα/ μιας ντουλάπας.

  • Προτείνουμε ασκήσεις “κρυμμένης εικόνας” σε παιχνίδια και βιβλία (π.χ. που είναι κρυμμένη η μπότα;).
  • Παίζουμε παιχνίδια κρυμμένου θυσαυρού σε ένα ακατάστατο δωμάτιο /ντουλάπα βρίσκοντας μικρά αντικείμενα που έχουν αναφερθεί στην αρχή του παιχνιδιού.
  • Το παιδί ιχνηλατεί σε ένα χαρτί σχήματα, σχέδια ή γράμματα, τα οποία επικαλύπτονται, χρησιμοποιώντας διαφορετικά χρώματα για το καθένα.

 

Οπτική αντίληψη

ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΩΝ ΧΩΡΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ: H ικανότητα αναγνώρισης της θέσης και του προσανατολισμού του σώματός του, καθώς και των αντικειμένων στον χώρο.

  • Συμμετέχουμε στην αντιγραφή μοτίβων με κύβους
  • Το παιδί δραστηριοποιείται με φύλλα εργασιών, στα οποία ενώνει τελείες για την ανακάλυψη των σχεδίων.
  • Εμπλέκουμε το παιδί σε δραστηριότητες ακολουθίας διαδρομών με εμπόδια, με τη χρήση χάρτη που του έχουμε σχεδιάσει.
  • Διαβάστε του ένα κομικ με διαλόγους. Κόψτε τους διαλόγους και ζητήστε από το παιδί να τους τοποθετήσει στη σωστή σειρά, έτσι ώστε να συνθέσει την ιστορία.
  • Εμπλέκουμε το παιδί στην αναγνώριση και χρήση εννοιών χωρικού προσανατολισμού. Το παιδί μπορεί να εκπαιδευτεί να θυμηθεί και να ανακαλέσει την κατεύθυνση που θα ακολουθήσετε σε οικείες διαδρομές χρησιμοποιώντας χωρικές έννοιες, όπως το δεξιά -αριστερά.

Κλείστε Δωρεάν το 1ο Ραντεβού

ΟΠΤΙΚΗ ΜΝΗΜΗ: H ικανότητα ανάκλησης οπτικού υλικού. Υπάρχουν διαφορετικοί τύποι της οπτικής μνήμης, συμπεριλαμβανομένων της άμεσης ανάκλησης των πληροφοριών, της μακροπρόθεσμης ανάκλησης, καθώς και την ανάκληση στοιχείων σε σειρά.

  • Δείξτε μια ομάδα αντικειμένων και στη συνέχεια καλύψτε τα με ένα ύφασμα. Αφαιρέστε/ προσθέστε ένα αντικείμενο και ζητήστε από το παιδί να προσδιορίσει το αφαιρούμενο/ προστιθέμενο αντικείμενο.
  • Δημιουργήστε ένα σχέδιο με κύβους/ χάντρες/ οδοντογλυφίδες. Κρύψτε το και ζητήστε από το παιδί να το αναπαράγει.
  • Δημιουργήστε μια σειρά με αντικείμενα. Κρύψτε τα και ζητήστε του να τα αναφέρει προσδιορίζοντάς τα από αριστερά προς τα δεξιά με τη σειρά.
  • Δείξτε στο παιδί μια εικόνα για περίπου 10 δευτερόλεπτα. Στη συνέχεια κρύψτε τη και γράψτε σε μια λίστα όλα τα στοιχεία που θυμάται.

Καλή Διασκέδαση!

Γράφει η Όλγα Καμπιώτη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

 

> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Εργοθεραπεία και την Αισθητηριακή Ολοκλήρωση, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.

Στο Psychomotor Athens, στα Βριλήσσια, πραγματοποιείται πλήρης αξιολόγηση των κινητικών δυσκολιών του κάθε παιδιού και κατόπιν δομείται κατάλληλο πρόγραμμα παρέμβασης εργοθεραπείας βασισμένο στη θεωρία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης.

>>> Περιοχές εξυπηρέτησης: Αγία Παρασκευή, Βριλήσσια, Γέρακας, Γλυκά Νερά, Μαρούσι, Μελίσσια, Παλλήνη, Πεντέλη, Χαλάνδρι.

Κράτα το

Share

Start typing and press Enter to search