Οι απόψεις των γονέων για την Προσέγγιση CO-OP
Οι Jackman et al. (2017) δημοσίευσαν πρόσφατα μία ποιοτική έρευνα με τις απόψεις των γονέων με παιδιά με εγκεφαλική παράλυση σχετικά με την Προσέγγιση Γνωσιακού Προσανατολισμού στην καθημερινή Απόδοση Έργου (Cognitive Orientation to daily Occupational Performance). Αν και υπάρχει περιορισμένη βιβλιογραφία σχετικά με τη χρήση της Προσέγγισης στα παιδιά με εγκεφαλική παράλυση, υπάρχουν πολλά στοιχεία που μας προϊδεάζουν πως η CO-OP μπορεί να είναι ωφέλιμη και γι’ αυτό τον πληθυσμό καθώς σχεδιάστηκε, αρχικά, για να βοηθήσει παιδιά που έχουν κινητικές δυσκολίες ή που εμφανίζουν δυσκολία στην εκμάθηση νέων κινητικών προτύπων.
Σύμφωνα με τους συγγραφείς της έρευνας, 6 μητέρες συμμετείχαν σε εντατικό πρόγραμμα CO-OP. Για 1 ώρα κάθε ημέρα, επί 10 συνεχόμενες ημέρες συμμετείχαν μαζί με τα παιδιά τους στην εφαρμογή της CO-OP.
Συνοπτικά παρουσιάζονται παρακάτω τα αποτελέσματα της έρευνας:
Βελτίωση και ευχαρίστηση
Όλοι οι γονείς εντόπισαν βελτίωση στους στόχους που είχαν θέσει μαζί με τα παιδιά τους και θα πρότειναν την Προσέγγιση και σε άλλες οικογένειες. Οι γονείς χρησιμοποιήσαν λέξεις όπως «φανταστικό», «ευεργετικό», «ανεκτίμητο» για να περιγράψουν την Προσέγγιση CO-OP.
«Είναι ίσως ένα από τα καλύτερα πράγματα που έχουμε κάνει ποτέ.»
«Και μόνο που είδα την αγνή ευχαρίστηση του Χ, και μόνο που έβλεπα την βελτίωση στη γραφή σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Βλέποντας τη χαρά του να προσπαθεί να επιλύσει τα προβλήματά του…»
«Το να έχει μία αίσθηση κατορθώματος σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα… Το να δένει τα κορδόνια του είναι τόσο σημαντικό γι’ αυτόν και πλέον το κάνει με μία κίνηση. Δεν πίστευα ότι δούλευε, απλά δεν πίστευα ότι θα το κατάφερνε ποτέ.»
Συνολική στρατηγική επίλυσης προβλήματος
Οι γονείς ένιωσαν ότι το γνωσιακό στοιχείο της Προσέγγισης CO-OP ήταν ένα «φανταστικό» στοιχείο και εκτίμησαν την «φρεσκάδα» της προσέγγισης σε σύγκριση με άλλες θεραπείες. Οι γονείς πίστευαν πως τα παιδιά τους βγήκαν από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με ένα νέο σπουδαίο εργαλείο: την ανεξάρτητη επίλυση προβλήματος.
«Δεν πιστεύω ότι τα χέρια της θα δυναμώσουν ποτέ αρκετά, ακόμη και με όλη τη θεραπεία του κόσμου. Αλλά το να τη βλέπω να σταματάει, να σκέφτεται για να βρει ένα σχέδιο και, στη συνέχεια, να ελέγχει εάν το σχέδιό της πέτυχε, είναι ένα από τα καλύτερα δώρα που της έχουν δοθεί.».
Μεταβίβαση –
«θέλουμε να συνεχίσουμε να χρησιμοποιούμε τις στρατηγικές της CO–OP»
Οι γονείς ήταν ενθουσιασμένοι με την ιδέα πως τα παιδιά έμαθαν μία δεξιότητα ζωής που «μεταβιβάζεται», που όχι μόνο βοήθησαν τα παιδιά με κάποιους συγκεκριμένους στόχους, αλλά θα μπορούσαν να την εφαρμόσουν και στο άμεσο μέλλον.
«Τώρα σκέφτεται, ποιοι θα είναι οι επόμενοι στόχοι μου; Θέλει να θέσει τους δικούς του στόχους, σκέφτεται τον ίδιο και τι πραγματικά αυτός θέλει.».
«Νομίζω πως και στο μέλλον θα τον βοηθήσει. Σχεδιάζουμε να χρησιμοποιήσουμε τη στρατηγική και σε άλλους τομείς.».
Συχνότητα
Όλοι οι γονείς ένιωσαν πως η συχνότητα της εκπαίδευσης ήταν το σημείο- κλειδί για την επιτυχία του προγράμματος.
«Εάν έχεις συγκεκριμένους στόχους… και μόνο που έχεις χρόνο αφιερωμένο στο παιδί σου για να δοκιμάσετε και να ξεπεράσετε τις δυσκολίες, νομίζω ότι μπορεί να σου αλλάξει όλη τη ζωή.».
Οι γονείς θεώρησαν πως η συχνότητα του προγράμματος βοήθησε και την εδραίωση των δεξιοτήτων.
«Ξέρω πως η Χ. εάν το έκανε μία φορά την εβδομάδα, όταν θα ερχόταν ξανά θα είχε ξεχάσει ήδη τη δεξιότητα. Έτσι, πιστεύω πως κάθε μέρα ήταν αρκετή για να «μπει» η ιδέα στο κεφάλι της. Και αυτό είναι το κλειδί… Νομίζω πως η συχνότητα του προγράμματος το έκανε και δούλεψε τόσο καλά».
Παρά το γεγονός πως οι γονείς λάτρεψαν τη συχνότητα, συμφώνησαν όλοι πως η δουλειά που είχαν ήταν πολλή και δύσκολη καθώς και μία μεγάλη δέσμευση, μιας και δεν είναι εφικτό για πολλές άλλες οικογένειες να ακολουθήσουν το εντατικό πρόγραμμα (λόγω δουλειάς, άλλων υποχρεώσεων κ.α.).
Κίνητρο και Έλεγχος
Οι γονείς αναγνώρισαν πως το κίνητρο έπαιξε σημαντικό ρόλο στην Προσέγγιση CO-OP και όσο πιο κινητοποιημένο ένα παιδί ήταν τόσο γρηγορότερη η επίτευξη των στόχων. Ακόμη, αναγνώρισαν πως το κίνητρο αυξάνονταν όταν οι γονείς έδιναν τον έλεγχο στα παιδιά.
«Έχει συνηθίσει να του λένε τι να κάνει… ήταν ωραίο να μην υπάρχει ένας θεραπευτής που να λέει ακριβώς τι πρέπει να κάνει για να λύσει το πρόβλημά του… Αυτό τον έκανε περισσότερο δυναμικό».
Συμπερασματικά:
- O Γνωσιακός Προσανατολισμός στην καθημερινή Απόδοση Έργου είναι μία πολλά υποσχόμενη θεραπεία για παιδιά με Εγκεφαλική Παράλυση.
- Στο μικρό αυτό δείγμα της έρευνας, οι γονείς ένιωσαν πως η Προσέγγιση οδηγεί στην επίτευξη κινητικών στόχων (για τα άνω άκρα).
- Η συχνότητα της θεραπείας, το κίνητρο και η ικανότητα των γονέων «να κάνουν ένα βήμα πίσω», αναγνωρίστηκαν ως τα πιο σημαντικά στοιχεία της Προσέγγισης CO–OP.
Για περισσότερες πληροφορίες διαβάστε ολόκληρη την έρευνα:
Jackman, M., Novak, I., Lannin, N., & Froude, E. (2017). Parents’ experience of undertaking an intensive cognitive orientation to daily occupational performance (CO-OP) group for children with cerebral palsy. Disability And Rehabilitation, 39 (10), 1018-1024. doi: 10.1080/09638288.2016.1179350
Γράφει η Σταυρούλα Δρογκάρη, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια για το Εργαστήρι Ψυχοκινητικής.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη Προσέγγιση CO-OP (The CO-OP Approach) δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.