Τι γίνεται εάν δεν κατακτήσω τη συγκεκριμένη δεξιότητα;

Έως την ηλικία των τριών ή τεσσάρων ετών, τα περισσότερα παιδιά έχουν αναπτύξει την ικανότητα συντονισμένης χρήσης και των δύο πλευρών του σώματός τους για την ολοκλήρωση μιας εργασίας. Η δεξιότητα αυτή, το πέρασμα της μέσης γραμμής, είναι πολύ σημαντική για το γράψιμο, το διάβασμα, τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής, τ’ αθλήματα και για σχεδόν οτιδήποτε κάνουμε καθημερινά στη ζωή μας.

Κάθε φορά που χτενίζουμε το αριστερό μέρος του κεφαλιού μας με το δεξί χέρι, βάζουμε τις κάλτσες και τα παπούτσια μας, ξύνουμε τον δεξί αγκώνα με το αριστερό χέρι ή διαβάζουμε από το αριστερό μέρος της σελίδας προς το δεξιό περνάμε τη μέση γραμμή του σώματος. «Ε και;» ίσως αναρωτηθεί κάποιος. Εάν δεν αναπτύξουμε τη συγεκριμένη δεξιότητα, θα δυσκολευτούμε να χρησιμοποιήσουμε συνδυασμένα τα χέρια μας, ακόμα και να διαβάσουμε.

Στην εργοθεραπεία, συνηθίζουμε ν’ αποκαλούμε το κυρίαρχο χέρι «εργάτη» και το άλλο «βοηθό». Απλά σκεφτείτε τι γίνεται σε μια πολύ απλή δραστηριότητα όπως το κόψιμο ενός χαρτιού. Το κυρίαρχο χέρι κρατά το ψαλίδι και το άλλο χέρι σταθεροποιεί ή μετακινεί το χαρτί. Παρομοίως όταν μαγειρεύουμε. Με το κυρίαρχο χέρι κρατάμε την κουτάλα και ανακατεύουμε και με το άλλο χέρι κρατάμε την κατσαρόλα. Νομίζω ότι αρχίζει να γίνεται κατανοητό πόσο σημαντικό είναι το πέρασμα της μέσης γραμμής στην καθημερινότητά μας.

Ο εγκέφαλός μας παρουσιάζει ένα δείγμα ωριμότητας όταν τα δύο μέρη του επικοινωνούν αποτελεσματικά μεταξύ τους. Στην αντίθετη περίπτωση, ενδέχεται να νιώσουμε έντονο εκνευρισμό λόγω του ανεπαρκούς κινητικού ελέγχου στο σώμα μας, εκνευρισμό επειδή δεν μπορούμε να διαβάσουμε και χαμηλού επιπέδου συντονισμό.

Ενδείξεις δυσκολίας στο πέρασμα της μέσης γραμμής:

  • Εκνευρισμός όταν διαβάζουμε
  • Χάνουμε τη λέξη καθώς διαβάζουμε
  • Δυσκολία στον κινητικό συντονισμό
  • Δυσκολία στα αθλήματα
  • Εναλλαγή χεριών όταν γράφουμε ή ζωγραφίζουμε
  • Εκνευρισμός όταν απαιτείται η χρήση και των δύο χεριών μας πχ. όταν βάζουμε τις κάλτσες, χρησιμοποιούμε ένα ψαλίδι κτλ
  • Εναλλαγή ποδιών όταν κλωτσάμε μια μπάλα
  • Δυσκολία περιστροφής του κορμού του σώματός μας

Μερικές απλές ασκήσεις για να βοηθήσετε το παιδί σας:

  1. Καθίστε πλάτη με πλάτη στο πάτωμα. Πάρτε μια μπάλα (ή κάποιο άλλο αντικείμενο) με το δεξί σας χέρι και περνώντας τη πάνω από τον αριστερό σας ώμο δώστε τη στο παιδί. Το παιδί πιάνει τη μπάλα και κάνει το ίδιο. Εναλλακτικά, μπορείτε να πιάσετε τη μπάλα με τα δύο χέρια και να τη δώσετε στο παιδί υψώνοντας τα χέρια σας πάνω από το κεφάλι.
  2. Η επόμενη άσκηση είναι η ρίψη κρίκων. Για να «δυσκολέψετε» λίγο το παιδί, υψώστε το χέρι σας ψηλά πριν του δώσετε τον κρίκο, ώστε ν’ αναγκαστεί κι εκείνο να υψώσει το δικό του χέρι. Ζητείστε από το παιδί να πετάξει τον κρίκο προς το στόχο, κρατώντας τον και με τα δυο του χέρια. Κατόπιν, απλώστε το αριστερό σας χέρι προς το δεξί χέρι του παιδιού και ζητείστε του να πιάσει τον κρίκο με το αριστερό του χέρι και μετά το αντίστροφο. Κατ’ αυτόν τον τρόπο αναγκάζετε το παιδί να περάσει τη μέση γραμμή του.
  3. Ένα «μακαρόνι» κολύμβησης μπορεί να επίσης να χρησιμοποιηθεί για το πέρασμα της μέσης γραμμής. Κρατείστε το σφιχτά με τα δυο σας χέρια και παίξτε διελκυστίνδα, χρησιμοποιήστε το ως ξίφος για ξιφομαχίες ή ακόμα και ως ρόπαλο του μπεϊζμπολ.
  4. Το άνοιγμα βάζων είναι ένας ακόμα τρόπος περάσματος της μέσης γραμμής του σώματος, μιας και το παιδί χρησιμοποιεί και τα δυο του χέρια για να το ανοίξει. Βάλτε μέσα κάποιο γλύκισμα, κάποιο παιχνίδι ή οτιδήποτε άλλο θεωρείτε πως θα δώσει το κίνητρο στο παιδί σας για ν’ ασχοληθεί.
  5. Απαλλαγείτε από την ανεπιθύμητη αλληλογραφία, ζητώντας από το παιδί σας να σκίσει τα δεκάδες διαφημιστικά φυλλάδια που βρίσκετε καθημερινά έξω από την πόρτα σας. Εάν παρατηρήσετε προσεκτικά, το παιδί σας χρησιμοποιεί και τα δυο του χέρια για να σκίσει τα χαρτιά.
  6. Ιδανικό για το πέρασμα της μέσης γραμμής είναι το πινγκ-πονγκ. Υποθέτωντας ότι δεν έχετε το χώρο στο σπίτι σας για το τραπέζι του πινγκ-πονγκ, μπορείτε να παίξετε με τα διάφορα παιχνίδια που περιλαμβάνουν ρακέτες ή δίσκους με σκρατς και μπαλάκια.

Καλή επιτυχία!!!

Γράφει η Ελιζιάννα Χριστοδούλου, Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια SIT

> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την Εργοθεραπεία και την Αισθητηριακή Ολοκλήρωση, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.

Το Εργαστήρι Ψυχοκινητικής, στα Βριλήσσια, διαθέτει τρεις πλήρως εξοπλισμένες αίθουσες με διαφορετικών ειδών κούνιες, αιώρες, τραμπολίνο, τοίχο αναρρίχησης, μονόζυγο, μπάλες, στρώματα και άλλα κατάλληλα όργανα και παιχνίδια που προωθούν την ψυχοκινητική εξέλιξη των παιδιών.

Το εξειδικευμένο προσωπικό μας αξιολογεί και σχεδιάζει κατάλληλα προγράμματα παρέμβασης εργοθεραπείας βασισμένα και στη θεωρία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης για παιδιά με τις παραπάνω δυσκολίες.

Share