Θεραπεία με βάση τα Lego® για παιδιά στο φάσμα του Αυτισμού από το Κέντρο Έρευνας για τον Αυτισμό του Πανεπιστημίου του Cambridge.

Αν διασκεδάζεις, τότε θα μάθεις πιο εύκολα. Το παιχνίδι είναι ένας καταπληκτικός τρόπος να μάθουμε»

Για μερικά παιδιά, το παιχνίδι με τα Lego® μπορεί να ενισχύσει  τις κοινωνικές τους δεξιότητες και την αυτοεκτίμηση τους. Η θεραπεία με βάση τα Lego® (Lego®-based Therapy) είναι ένα πρόγραμμα ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων για παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού ή αντιμετωπίζουν δυσκολίες επικοινωνιακού τύπου.

Τα παιδιά συνεργάζονται με σκοπό να χτίσουν ένα μοντέλο Lego® και μέσω αυτού μπορούν να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες όπως, εναλλαγή σειράς, συνεργασία και επικοινωνία.

Η εκπαίδευση στη Lego®-based Therapy, παρέχεται από την Dr. Gina Gomez de la Cuesta, στο  Jesus College στο πανεπιστήμιο του Cambridge, υπό την αιγίδα του Βρετανικού Οργανισμού Bricks for Autism, σε επαγγελματίες υγείας όπως, ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, Ειδικούς παιδαγωγούς, εργοθεραπευτές κλπ.

Gina Gomez - LEGO-based Therapy in Athens

Dr. Gina Gomez de la Cuesta

Το θεραπευτικό αυτό μοντέλο προσελκύει όλο και περισσότερους ενδιαφερόμενους και η Dr. Gina Gomez de la Cuesta καλείται και παρέχει την απαραίτητη εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο.

«Πιστεύω ότι είναι καλό να υπάρχει ένας οδηγός-βιβλίο που να προσφέρεται για διάβασμα, αλλά τίποτα δεν συγκρίνεται με το να το προσπαθήσεις εσύ ο ίδιος, ή να λαμβάνεις  την εκπαίδευση και να μπορείς να θέσεις ερωτήσεις και απορίες. Υπήρχε αίτημα να προστεθούν μαθήματα και επαγγελματίες από όλο τον κόσμο ερχόντουσαν και παρακολουθούσαν το πρόγραμμα», αναφέρει η Dr. Gina Gomez de la Cuesta, στην εφημερίδα Cambridge Independent.

Η μέθοδος αυτή αρχικά αναπτύχθηκε από τον Dr Dan Legoff, κλινικό νευροψυχολόγο στις ΗΠΑ και τώρα έχει διαδοθεί σε παγκόσμιο επίπεδο.  Ερευνητικές εργασίες σχετικά με την αποτελεσματικότητα της μεθόδου   έχουν διενεργηθεί από την Dr. Gina Gomez de la Cuesta ενώ ακόμη περισσότερες είναι υπό εξέλιξη.  Ήδη από το 2014, βρίσκεται στη διάθεση του αναγνωστικού κοινού το πρώτο βιβλίο που περιγράφει τα πλεονεκτήματα της συγκεκριμένης θεραπευτικής τεχνικής σε παιδιά με διαταραχή αυτιστικού φάσματος.

Η Dr. Gina Gomez de la Cuesta εκπαιδεύτηκε στην τεχνική στα πλαίσια της διδακτορικής της διατριβής στο πανεπιστήμιο του Cambridge, στο Autism Research Centre, όπου και λαμβάνουν χώρα τα εκπαιδευτικά σεμινάρια, υπό την επίβλεψη του καθηγητή Simon Baron-Cohen. Η ίδια ήταν η πρώτη που δημιούργησε ομάδες παιδιών στις οποίες εφαρμόστηκε η τεχνική, στο Ηνωμένο Βασίλειο, και διεξάγει και τα σεμινάρια Bricks for Autism, αφού ολοκλήρωσε τη εκπαίδευσή της στην κλινική ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Αγγλίας (East Anglia University).

lego therapy club στα Βριλήσσια

Βασική παράμετρος της τεχνικής είναι ότι προσπαθούμε να χρησιμοποιήσουμε τα ενδιαφέροντα των παιδιών ,τις δυνατότητες τους και όσα τα κάνουν χαρούμενα, με απώτερο σκοπό να τα υποστηρίξουμε σε ότι ενδεχομένως τα δυσκολεύει.  Ουσιαστικά στην προσέγγιση αυτή τα παιδιά διδάσκονται τις κοινωνικές δεξιότητες σε νατουραλιστικό πλαίσιο. Δημιουργείς ένα μοντέλο Lego® μαζί με άλλους και εργάζεσαι σαν ομάδα, αλλά για να το καταφέρεις αυτό απαιτούνται πολλές κοινωνικές δεξιότητες. Ο ενήλικας, που υπάρχει στην ομάδα, μπορεί να διευκολύνει την έκφραση και καλλιέργεια αυτών των δεξιοτήτων στο φυσικό χώρο του παιχνιδιού καλύτερα απ’  ότι θα το έκανε  υποθετικά και μετά να προσπαθούσε να τις εισάγει σε πραγματικές συνθήκες.

Τα παιδιά καλλιεργούν αυτές τα δεξιότητες ενώ βρίσκονται σε πραγματικές συνθήκες, και μπορούν και τις εξασκούν μαζί με τα άλλα παιδιά, όσο η θεραπεία εξελίσσεται. Έτσι είναι πιο εύκολο να μάθουμε αφού μαθαίνουμε καθώς το κάνουμε.

Επιπροσθέτως, σημαντικό είναι να αναφέρουμε ότι τα παιδιά μαθαίνουν ενώ διασκεδάζουν, έτσι είναι πιο εύκολη η μάθηση, το παιχνίδι άλλωστε είναι ο καλύτερος τρόπος να μάθουμε. Συχνά, παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, δυσκολεύονται περισσότερο, δεν τα πηγαίνουν καλά. Έτσι, το να έχουν κάτι να ασχολούνται στο οποίο είναι καλοί και μπορούν να το πετύχουν, ή ακόμη και να κάνουν κάτι διασκεδαστικό και ευχάριστο, μπορεί να είναι ιδιαιτέρως ενισχυτικό για αυτά.

Εξάλλου συχνά τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, αποκλείονται από τις κοινωνικές ομάδες ή επιλέγουν μόνα τους να αποσυρθούν. Η αίσθηση όμως του ανήκειν σε μια ομάδα μπορεί να είναι ιδιαιτέρως σημαντική.

lego therapy club στα Βριλήσσια

Η θεραπευτική αυτή παρέμβαση προσφέρεται σε όλο και περισσότερα παιδιά , όχι μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και σε άλλα μέρη του κόσμου.  Tο ενδιαφέρον προσανατολίζεται όχι μόνο στην περαιτέρω ερευνητική κάλυψη της αποτελεσματικότητας της πρακτικής αυτής αλλά και της διεύρυνσης του πεδίου εφαρμογής.

Ήδη εφαρμογές της πρακτικής σε παιδιά που δυσκολεύονται κοινωνικά, επειδή αντιμετωπίζουν άλλες δυσκολίες, ή έχουν κοινωνικό άγχος και δυσκολίες σύνδεσης, έχει επιφέρει θετικά αποτελέσματα. Φαίνεται ότι η θεραπεία με Lego αποτελεί έναν ευχάριστο τρόπο να βοηθηθούν και αυτέ οι ομάδες παιδιών.

Μετάφραση του αρχικού υλικού από την Παναγιώτα Μακρή Ψυχολόγο, MSc in Child Development για το Εργαστήρι Ψυχοκινητικής.

> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη Lego®-Based Therapy δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.

Στο Εργαστήρι Ψυχοκινητικής, στα Βριλήσσια, δημιουργήσαμε το 1ο Lego®-Based Therapy Club με την άδεια και την εποπτεία του Βρετανικού Οργανισμού Bricks for Autism.

Bricks for Autism athens

Σημείωση: Το λογότυπο LEGO® αποτελεί εμπορικό σήμα και τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας ανήκουν στον Όμιλο Εταιρειών LEGO®, ο οποίος δεν εξουσιοδοτεί, συνεργάζεται ή συμμετέχει με οποιοδήποτε τρόπο στις θεραπείες ή/και σε άλλα θεραπευτικά παιχνίδια και προγράμματα με μέσο τα τουβλάκια.

Share