Βοηθώντας τα πρωτάκια στην ανάγνωση

Στην Α΄ Δημοτικού ένας από τους βασικότερους στόχους είναι η εκμάθηση της ανάγνωσης. Τα παιδιά ξεκινώντας την Α΄ δημοτικού έρχονται σε επαφή με το μηχανισμό της ανάγνωσης, αρχικά μαθαίνοντας τα γράμματα, ακολουθούν οι συλλαβές, οι δισύλλαβες λέξεις και αργότερα μεγαλύτερες λέξεις και μικρές προτάσεις.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς η δεξιότητα της ανάγνωσης εξελίσσεται. Σε ένα πρώτο στάδιο το παιδί μαθαίνει να κάνει γραφο-φωνημικές αντιστοιχίσεις, δηλαδή, να βλέπει, να γράφει και να αναγνωρίζει τα γράμματα. Μετά τους πρώτους μήνες φοίτησης στο σχολείο μαθαίνουν να συλλαβίζουν λέξεις, δισύλλαβες και τρισύλλαβες. Αργότερα, μαθαίνουν να διαβάζουν λέξεις με συμφωνικά συμπλέγματα και μεγαλύτερες προτάσεις χωρίς να συλλαβίζουν εκτός και αν έρθουν αντιμέτωπα με κάποια δύσκολη λέξη. Έτσι καθώς περνά ο καιρός το παιδί αναμένουμε να διαβάζει με σχετική άνεση λέξεις και προτάσεις καθώς και μικρά σε έκταση κείμενα. Αν δούμε ότι δυσκολεύεται καλό είναι να ξεκινήσουμε ένα πρόγραμμα βελτίωσης της ανάγνωσης.

Η δυσαναγνωσία, που συνιστά μία μαθησιακή δυσκολία, προκαλεί δυσκολίες και στην γραφή αλλά και σε κάθε άσκηση μιας και η ανάγνωση παίζει βασικό ρόλο σε όλα τα υπόλοιπα.

Οι γονείς που παρατηρούν δυσκολίες στο παιδί τους σε αυτό τον τομέα, καλό θα ήταν να παρατηρήσουν, αρχικά, την πρόοδο του παιδιού τους σε αυτό τον τομέα. Αν δείτε ότι οι δυσκολίες επιμένουν και δεν υπάρχει βελτίωση ζητείστε βοήθεια καθώς, αν το αναβάλετε για την επόμενη σχολική χρονιά πιθανώς οι δυσκολίες του να είναι πιο έντονες. Αυτού του τύπου η μαθησιακή δυσκολία, η δυσαναγνωσία, προκαλεί έντονο στρες στο παιδί ενώ παράλληλα το δυσκολεύει και στα υπόλοιπα μαθήματα. Η εξατομικευμένη βοήθεια στο παιδί θα το ενισχύσει και θα το βοηθήσει να αυτοματοποιήσει το μηχανισμό της ανάγνωσης μέσα από ευχάριστες και διασκεδαστικές δραστηριότητες.

Γράφει η Παναγιώτα Μακρή
Ψυχολόγος, MSc in Child Development

> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες και τη σχολική ετοιμότητα, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.

Στο Εργαστήρι Ψυχοκινητικής, στα Βριλήσσια, πραγματοποιείται πλήρης αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών του κάθε παιδιού και κατόπιν δομείται εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης προσαρμοσμένο στις δυσκολίες και τις δυνατότητες του κάθε μαθητή.

>>> Διαβάστε εδώ για τα Προειδοποιητικά σημάδια στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού.
Share

Start typing and press Enter to search