Η ομιλία αποτελεί κατεξοχήν ανθρώπινο χαρακτηριστικό. Ένα μωρό γεννιέται με τη φυσική προδιάθεση να γίνει ομιλητής, επικοινωνώντας με τη γλώσσα που ακούει στο οικογενειακό περιβάλλον.

Πολλοί γονείς, κοντά στα 2α γενέθλια του παιδιού τους αναρωτιούνται «πότε θα μιλήσει; Λέει μόνο 3-4 λέξεις…»

Παρατηρήστε αν το παιδί:  

  • Ανταποκρίνεται στο όνομά του.
  • Εκτελεί εντολές όπως «έλα εδώ», «δώσε», «πάρε».
  • Μιμείται μη λεκτικές κινήσεις, μιμείται τις κινήσεις του προσώπου σας και του σώματός σας.
  • Εστιάζει την προσοχή του σε ανθρώπους και αντικείμενα που του παρουσιάζονται.
  • Γυρίζει όταν ακούει έναν αιφνίδιο θόρυβο.
  • Σας παρακολουθεί όταν του μιλάτε.
  • Σταματά , έστω στιγμιαία, όταν λέτε «όχι» ή «μη».
  • Δείχνει αυτό που επιθυμεί για να το αποκτήσει.
  • Γνέφει «ναι» και «όχι» με κίνηση κεφαλιού ή δαχτύλου.
  • Εμπλέκεται σε συμβολικό παιχνίδι, δηλαδή προσποιείται ότι η κούκλα είναι πραγματικό μωρό και το παίρνει αγκαλιά, το ταΐζει ή ότι το αυτοκινητάκι είναι πραγματικό, το κυλάει στο πάτωμα, βάζει ανθρωπάκι στο κάθισμα να το πάει βόλτα.
  • Αναγνωρίζει οικεία πρόσωπα και αντικείμενα και τα δείχνει όταν ερωτηθεί π.χ. «Πού είναι η μαμά, ο μπαμπάς, ο παππούς, η γιαγιά»; / «Πού είναι το αρκουδάκι σου, το ποτήρι σου, το κρεβάτι σου»;
  • «Ανέχεται» την αγκαλιά και το χάδι των προσώπων που γνωρίζει.
  • Χαμογελά και χαιρετά.
  • Δείχνει να χαίρεται όταν βρίσκεται σε χώρους με παιδιά – παιδική χαρά, παιδότοπο κλπ.
  • Δεν του αρέσει να βρίσκεται απομονωμένο, επιζητά την εμπλοκή σε παιχνίδι με τους άλλους.

λογοθεραπεία-βριλήσσια

 Τι να κάνετε:

  • Δώστε χρόνο στο παιδί σας, δίνοντάς του παράλληλα την ευκαιρία να βρίσκεται συχνά σε χώρους με συνομήλικα παιδιά ( παιδική χαρά, παιδότοπος).
  • Μιλήστε στο παιδί σας απλά και κατανοητά, όχι μωρουδίστικα.
  • Προσφέρετε στο παιδί την ευκαιρία να συμμετέχει σε ολιγομελή τμήματα δημιουργικής απασχόλησης, πριν την ένταξή του σε παιδικό σταθμό. Έχετε την επιλογή να προσαρμόσετε τις ώρες και τις μέρες στο δικό σας πρόγραμμα και τις ανάγκες του παιδιού.

Αν δεν παρατηρήσετε κάποια αλλαγή μετά το χρονικό διάστημα 4-6 μηνών, απευθυνθείτε:

Σε Ωτορινολαρυγγολόγο παίδων

  • Για να αποκλείσει παράγοντες που προκαλούν έλλειμμα ακοής.
  • Για να ελέγξει το μήκος του χαλινού είναι επαρκές, ώστε να επιτρέπει στη γλώσσα να εκτελεί λειτουργικές κινήσεις.

Σε Αναπτυξιολόγο

  • Που θα εκτιμήσει τη συνολική αναπτυξιακή εικόνα του παιδιού, δίνοντάς σαφείς κατευθύνσεις.

Σε Λογοθεραπευτή

  • Που θα αξιολογήσει τους τομείς της γλώσσας και θα σχεδιάσει εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης, με σκοπό την ενίσχυση των γλωσσικών δεξιοτήτων του παιδιού και κατ επέκταση της αυτοπεποίθησής του.

 

Γράφει η Μαριλή Τσιατούρα
Λογοθεραπεύτρια

> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη Λογοθεραπεία, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.

Στο Εργαστήρι Ψυχοκινητικής, στα Βριλήσσια, πραγματοποιείται πλήρης αξιολόγηση των αρθρωτικών και φωνολογικών δυσκολιών του κάθε παιδιού και κατόπιν δομείται εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης Λογοθεραπείας προσαρμοσμένο στις δυσκολίες και τις δυνατότητες του.

Share