Ποδηλασία και Αυτισμός

χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά

Το ποδήλατο είναι ένας ωραίος τρόπος απόλαυσης της υπαίθρου, άσκησης αλλά και εμπλουτισμού του ελεύθερου χρόνου των παιδιών, είτε το παιδί αθλείται ατομικά, είτε ομαδικά για διασκέδαση ή συναγωνισμό. Ταυτόχρονα, η ποδηλασία είναι μια εξαιρετική δραστηριότητα αισθητηριακής ολοκλήρωσης που μπορεί να βοηθήσει ένα παιδί να διαχειρίζεται την κίνηση συνδυάζοντας οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα.

Μπορεί όμως να είναι δύσκολο για τα παιδιά με αυτισμό καθώς η ισορροπία δεν είναι κάτι που αποκτιέται με φυσικό τρόπο. Συνεπώς, η ποδηλασία δεν είναι απλή κινητική δεξιότητα. Για παράδειγμα, η κυκλική κίνηση των ποδιών για την κίνηση των πεταλιών μπορεί να δυσκολέψει αρκετά ακόμη και το πιο χαρισματικό παιδί.

Ακολουθώντας τα παρακάτω βήματα, η εκπαίδευση ενός παιδιού στον κόσμο του ποδηλάτου μπορεί να γίνει εύκολη και διασκεδαστική.

Διδάξτε αρχικά στο παιδί ισορροπία: Στα παιδιά χωρίς αυτισμό στην αρχή τους δίνουμε ποδήλατο με βοηθητικές ρόδες και μετά από λίγο τις αφαιρούμε. Δηλαδή αρχικά τα μαθαίνουμε να κάνουν πεντάλ και στη συνέχεια τα διδάσκουμε ισορροπία. Αυτή η εξίσωση πρέπει να αντιστραφεί στα παιδιά με αυτισμό. Το μεγαλύτερο εμπόδιο είναι η ισορροπία. Άρα εκεί πρέπει να εστιάσετε αρχικά.

Στη συνέχεια διδάξτε του να κάνει πεντάλ: Μόλις το παιδί σας είναι τελείως άνετο με το ποδήλατο ισορροπίας, δώστε του ένα ποδήλατο με πεντάλ (κοινό ποδήλατο). Το πρώτο στάδιο (με το ποδήλατο ισορροπίας) μπορεί να διαρκέσει μεγάλο χρονικό διάστημα.

Σταδιακά προχωρήστε στο κατάλληλο ποδήλατο: Μόλις είστε σίγουροι ότι το παιδί σας είναι έτοιμο να μάθει (και να πέσει) σε ένα κοινό ποδήλατο, αγοράστε του ένα. Φροντίστε να το διαλέξει μόνο του και σιγουρευτείτε ότι του ταιριάζει και του είναι άνετο.

Αφήστε το να επιλέξετε τον εξοπλισμό του: Μαζί με το ποδήλατο ζητήστε από το παιδί σας να επιλέξει το δικό του εξοπλισμό: κράνος, επιγονατίδες και γενικά ό, τι χρειάζεται για να νιώσει άνετα. Έτσι, θα αρχίσει να χρησιμοποιεί το ποδήλατό του χωρίς φόβο, στοιχείο πολύ σημαντικό.

Επιλέξτε ένα σωστό μέρος για μάθημα: Βρείτε μια περιοχή που δεν έχει πάρα πολλούς περισπασμούς. Το έδαφος πρέπει να είναι σταθερό, αλλά όχι πάρα πολύ τραχύ ή σκληρό, έτσι ώστε το παιδί να μπορεί να πέσει χωρίς να χτυπήσει σοβαρά.

Δώστε στο παιδί σας χρόνο για να μάθει: Το παιδί σας θα χρειαστεί πολύ χρόνο για να μάθει τελικά να κάνει ποδήλατο. Να είστε υπομονετικοί και ενθαρρυντικοί.

Ενθαρρύνετε, αλλά μην πιέζετε: Αν το παιδί σας θέλει να σταματήσει τις προσπάθειες, μην το πιέζετε. Ενθαρρύνετέ το πότε πότε, αλλά μην επιμένετε. Το ποδήλατο πρέπει να είναι μια διασκεδαστική δραστηριότητα,

Η εκπαίδευση ποδηλάτου, όπως και οποιασδήποτε καινούργιας δεξιότητας, απαιτεί τις κατάλληλες προσαρμογές, ώστε να ευνοηθεί η διαδικασία της μάθησης. Οι προσαρμογές της εκπαιδευτικής διαδικασίας που χρειάζεται η ποδηλασία είναι ποικίλες. Κάποιες από αυτές είναι το βίντεο, η σωματική καθοδήγηση, το οπτικό πρόγραμμα, διπλό ποδήλατο (tandem). Εφαρμόζοντας κάποια από αυτά τα στοιχεία, βοηθάμε το παιδί ή και τον ενήλικα να νιώσει ασφάλεια με τη διαδικασία και σιγά σιγά να πιστέψει στις δυνατότητες του.

Ανακεφαλαιώνοντας,  με πολύ υπομονή, θετική διάθεση και επιβράβευση για κάθε πεταλιά που καταφέρνει το παιδί, ερχόμαστε όλο και πιο κοντά στην κατάκτηση του στόχου μας. Η συνεχής και τακτική εξάσκηση θα βοηθήσει την καταγραφή  των κινήσεων των ποδιών όπως και τις μικρό-κινήσεις (διορθωτικές κινήσεις) των χεριών, με αποτέλεσμα η ισορροπία να εδραιωθεί και η δεξιότητα να γενικευτεί. Άλλωστε όπως λέει και το ρητό, το ποδήλατο δεν ξεχνιέται.

Ας οπλιστούμε λοιπόν με καλή διάθεση και ας ανέβουμε στα ποδήλατα μας!

 

Γράφει o Θανάσης Χιώτης,

Καθηγητής Προσαρμοσμένης Κινητικής Αγωγής

 

> Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα κατ’οίκον και τα εξωτερικά προγράμματα, δείτε τη σχετική ενότητα.
> Καλέστε τώρα για ραντεβού και αξιολόγηση.

 

Το εξειδικευμένο προσωπικό μας αξιολογεί και σχεδιάζει κατάλληλα προγράμματα παρέμβασης βασισμένα στο Καναδικό μοντέλο Εργοθεραπείας το οποίο συνδυάζεται με το Πλαίσιο αναφοράς της Αισθητηριακής ολοκλήρωσης. Επίσης χρησιμοποιούνται βασικές αρχές του TEACCH (οπτικοποιημένο πρόγραμμα, δομημένη δραστηριότητα, φυσική οργάνωση) και του ABA.

>>> Περιοχές εξυπηρέτησης: Αγία Παρασκευή, Βριλήσσια, Γέρακας, Γλυκά Νερά, Μαρούσι, Μελίσσια, Παλλήνη, Πεντέλη, Χαλάνδρι, Ψυχικό.

Share

Start typing and press Enter to search